Karel IV. jako stavitel a hospodář, Česká pošta uctila "Otce vlasti" vydáním poštovního aršíku

Jan Kavan a Miloš Ondráček, foto: ČTK

Císař a král Karel IV., od jehož narození letos uplyne 700 let, se objevil na poštovním aršíku. A není laciný. Nominální hodnota je 54 korun a vytištěno bylo 54.500 kusů. Známka byla slavnostně představená v prostorách Karlovy univerzity, kterou panovník také založil.

Jan Kavan a Miloš Ondráček,  foto: ČTK
Jak Karel IV. na aršíku vypadá? Kterými portréty se nechal inspirovat autor výtvarného návrhu Jan Kavan?

"Ve druhé polovině 14. století se sice už v Itálii klubal individuální portrét, ale do určité míry to ještě byly stylizace. Vzal jsem si něco od Parléře, něco z votivního obrazu od Jana Očka z Vlašimi. Takto se to poskládalo do ideálního portrétu."

Není to první známka, na které je portrét Karla IV. Česká pošta vydala jeho podobiznu už čtyřikrát.

O poštu se v době Karla IV. starali kurýři

Jak vůbec vypadala pošta v době vlády Karla IV., přiblížil generální ředitel České pošty Martin Elkán:

"Pošta za Karla IV. nebyla poštou, jak ji známe dnes. Byli tu zemští kurýři, kteří především písemnou komunikaci převáželi od kanceláře panovníka do zemských úřadů. Kurýři tehdy pracovali 16 hodin denně a měli zadarmo možnost ubytování, jídla, napojení a ustájení koní. Byla to úplně jiná doba. Taková klasická státní pošta vznikla až počátkem 16. století."

Aršík vyzdvihuje Karla IV. jako stavitele a hospodáře

Jan Kavan s návrhem aršíku,  foto: Linda Nguyenová,  ČRo
Poštovnímu aršíku vévodí portrét Karla IV. a jeho ruce, které jakoby představují vše, co během své vlády dokázal. Jak uvedl Jan Kavan, střed potom odkazuje k jeho zájmu o vinařství a rybníkářství:

"V Čechách se víno pěstovalo, ale on přivezl nové odrůdy z Burgundska, a podporoval, aby se pro pěstování vína využily jižní stráně, které byly neúrodné a kamenité. Byl to hospodář. Zrovna tak chtěl využít zátopové louky. Už dřív než Krčín z Jelčan a Rudolf II., zakládal ve své době rybníky. Ryba na aršíku je parma. Údajně parmy přišly do Čech právě v době Karla IV. Proto jsem ji tam použil."

A spodní konec aršíku?

"Tam jsem se vrátil k založení univerzity. Je tu klečící Karel IV. a stojící postava sv. Václava. To kompoziční schéma jsem převzal z pečeti, kterou má Univerzita Karlova. Síťovina v pozadí je půdorys katedrály sv. Víta."

Na manželky nedošlo

Mnozí si řeknou, a kde jsou čtyři Karlovy manželky? Na aršíku jsou dvě ženské postavy, ale ty představují spíše múzy.

"Od České pošty bylo doporučení, že by se mohl udělat Karel IV. a jeho čtyři manželky. Já jsem takovou verzi udělal, ale vypadalo to jako pan král a čtyři princezny. Když to viděla moje manželka, která je sochařka, tak říkala, že je to takové pohádkové, pro děti. Mě se to taky nezdálo, tak jsem to zrušil a představil jsem vladaře koncepčního s obrovskou fantazií. On musel mít velikou fantazii, pak koncepci a obrovskou vůli to vše prosadit. Praha byla tenkrát o třetinu větší než Paříž. Když ji obehnal hradbami, tak to bylo 750 hektarů."

V pozadí celého aršíku je pak gotický lomený oblouk nebo motivy staveb z okolí Karlova mostu. A toto vše vyryl Miloš Ondráček. Pracoval kombinovanou technikou. Pozadí poštovního aršíku je tištěné ofsetem a vybrané kontury, zejména obličeje, rukou a královské koruny, jsou zhotoveny ocelotiskem z plochy, přiblížil postup Miloš Ondráček:

"Já si nejdřív dělám přípravnou kresbu, a to v šestinásobné velikosti. Pak mi to v tiskárně zmenší do tiskové velikosti. To, co jsem nakreslil, mi zkopírují na destičku a já potom pod lupou, to co jsem si nakreslil, vyrývám do oceli. Něco přidám, něco vynechám. To už dělám ve velikosti známky."

Podle rektora Univerzity Karlovy v Praze Tomáše Zimy je vydání známky mezi ohlášenými akcemi k výročí panovníka, mimořádnou věcí. Věří, že bude známka oblíbená, protože Karel IV. si to zaslouží.