Kavárna Vesmírna připravuje mentálně postižené na práci i život

I mentálně postižení jsou schopni se úspěšně zařadit do společnosti

Teď vás zavedeme do jedné z pražských kaváren. Je kousek od Václavského náměstí. Když přijdete dovnitř, najdete tu příjemně zařízený interiér, ochutnáte výborný nakládaný hermelín a poslechnete příjemnou hudbu. Možná si zprvu ani neuvědomíte, že vás obsluhují lidé s mentálním postižením, klienti sdružení Máme otevřeno. A právě tuto kavárnu navštívila Zdeňka Kuchyňová.

Kavárnu navštěvují hlavně studenti, ale zabloudí sem i cizinci. V příjemném nekuřáckém prostředí tu dostanou čaj, kávu, biosendviče a jiné pochoutky. Postupně tu bude internet, výstavy i společenské akce. Cílem projektu je dát lidem s mentálním postižením možnost pracovat a učit se sociálním dovednostem v přirozeném prostředí a připravovat je tak na přechod do nechráněných podmínek. Jak uvedla Šárka Joklová ze sdružení Máme otevřeno, pro mentálně postižené je důležitá i komunikace s lidmi. V konečné fázi zvládají převzít objednávku od cizince i člověka, který nezná poslání kavárny a není právě nejlépe naladěn.

"Učí se donést i několik různých jídel na několik různých stolů, což může být někdy problém i pro normální obsluhu, aby si zapamatovala a přinesla nám to, co právě má. Ti, co jsou tady rok, tak přicházejí do tranzitního programu, který je zaměřen na to, aby se klienti naučili to, co někteří z nás nezvládají ani teď, to znamená napsat správně životopis, dojít si na pracovní úřad, zjistit, jaká jsou pracovní místa, jednat s úředníky a ve finále získat zaměstnání."

V současné době jsou v tranzitním programu tři lidé, kteří by se už měli postarat postupně sami o sebe. Na jejich místa by se pak měli zařadit všichni klienti kavárny Vesmírna. První vlaštovkou, že to funguje,je jeden klient, který už absolvoval pohovor s budoucím zaměstnavatelem, úklidovou firmou. Přišel pečlivě oblečený i připravený.

"Ten rozhovor probíhal takovým způsobem, že on se zajímal o práci, co bude jeho úkolem a na závěr se nezapomněl zeptat na to, jaký bude dostávat plat, což se někteří lidé i stydí. Zaměstnavatel mu zkušebně nabídl práci. Hezké na tom bylo to, že hodinu poté, co náš klient odešel, tak ten podnikatel volal kolegyni a byl z toho úplně vedle. Říkal, že nezažil, aby mu přišel takto připravený uchazeč o práci."

Postupně chce sdružení Máme otevřeno pomáhat s umisťováním i ostatních svých klientů. Důležitý je především jejich zájem rozvíjet své dovednosti a nikoliv diagnóza. Šárka Joklová věří, že kavárna pomůže mentálně postiženým lidem získat sebevědomí a pocit, že se dokáží o sebe postarat.

"Pro nás by bylo dobře, kdyby třeba ti lidé nás měli jako přátele, ale už nás třeba nepotřebovali."