Kolínská automobilka je z pohledu mateřských firem unikát
Přesně před rokem zahájil v Kolíně provoz zatím druhý největší podnik v zemi na výrobu aut, Automobilka Toyota-Peugeot-Citroën. Zatímco loňský rok byl takříkajíc startovní, letos už podnik jede naplno. Jak hodnotí vedení podniku uplynulý rok, to zjišťoval Zdeněk Vališ.
"Co se týká objemu výroby, tam je to přesně na třetiny. Pokud jde o odpovědnost, tak tu má na starosti Toyota."
To se tedy třetinu dne vyrábí Peugeoty, pak Toyoty a Citroëny nebo každé třetí auto na pásu je jiné?
"My jsme naprosto flexibilní. Nemusíme to dělat po dávkách. Postupuje se podle výrobního plánu tak, jak přichází objednávky."Téměř 99 procent vyrobených automobilů jde na export. Prezident automobilky se tomu poněkud diví. Čekali prý větší zájem na českém trhu. Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 jsou ale v kategorii vozů, které vyhledávají zejména zákazníci v západní Evropě jako druhý nebo třetí vůz do rodiny. To v Česku zatím není obvyklé. Auta z Kolína mají navíc konkurenci v nejsilnější domácí značce - Škodě Auto. Ta nabízí srovnatelnou fabii v základní verzi ještě o něco laciněji. Mimochodem, zatímco při výrobě všechny tři automobilky TPCA vzorně spolupracují, sotva opustí vozy brány kolínského závodu, všechno je okamžitě jinak.
"Přesně tak. To je taková zajímavost. V továrně se vyrábějí všechny tři značky společně, ale na trhu to jsou konkurenti."
Nelítostní..."Samozřejmě nelítostní soupeři. Každá automobilka se samozřejmě snaží prodat nejvíce svých vozů."
Takže každý má i svou vlastní obchodní strategii..
"Samozřejmě."
V očích veřejnosti má kolínská automobilka vcelku dobrý kredit. Zatím ji těžko někdo může vyčíst, že by neplnila dohody v rámci investičních pobídek získaných od státu. Personální ředitel Jan Doskočil nevidí v soužití s městem a regionem žádné problémy.
"My jsme se vždy snažili být dobrými sousedy. Vyvíjeli jsme celou řadu aktivit, kterými se snažíme být vstřícní vůči regionu. Bylo mě velmi příjemné, když jsem se setkal vedle ve Velkém Oseku setkal se starosty. To nebylo setkání mezi automobilkou a starosty, ale bylo to setkání mezi přáteli. V době výstavby jsme jim pravidelně poskytovali informace, co děláme, co se u nás děje. Máme grantový program, který běží už druhý rok a jmenuje se Partnerství pro Kolínsko. Jsou do něj zapojeny nejen okolní obce, ale i různé neziskové organizace. Všichni jsou také zapojeni do výběru projektů."Velké obavy panovaly v regionu zejména kvůli prudkému nárůstu kamionové dopravy. Automobilce je nutné přičíst k dobru, že se sama přičinila o to, že obavy se až tak nenaplnily. TPCA totiž mohla získat od vlády výjimku na využívání kamionové dopravy i o víkendech. Automobilka ale nakonec od výjimky sama ustoupila.
"Místo toho jsme investovali značné peníze do logistického areálu, meziskladu, abychom dokázali překrýt tu sobotu a neděli. Dělali jsme to proto, že jsme se snažili vyslyšet ty hlasy, které z regionu přicházely."Přesně podle harmongramu zaměstnala automobilka tři tisíce lidí. Jenže právě rychlé tempo jejího rozvoje stát asi zaskočilo. Ten někdy nestačí plnit to, co slíbil. Bylo tomu například v případě slibu dostavět do konce loňského roku dálnici D11 nebo dát automobilce už loni v létě k dispozici 850 nových bytů pro zaměstnance. Zatím jich dostala necelých 300. Automobilce to způsobilo jisté potíže, říká Jan Doskočil.
"Pociťujeme to samozřejmě nepříjemně, protože původní harmonogram výstavby bytů kopíroval harmonogram náboru zaměstnanců. Ten jsme ukončili loni v červnu a očekávali jsme, že také v červnu budou dokončeny všechny byty, aby se nově příchozí lidé mohli rovnou ubytovávat. To, že ty byty nejsou, a je závazný příslib, že budou letos v létě, způsobuje, že většina benefitů, které poskytujeme, je zaměřena na to, abychom lidem pomohli překlenout období, než budou byty postaveny."Přitom, když stát podepisoval dohodu s konsorciem tří automobilek o výstavbě velkého závodu u Kolína, bylo všem jasné, že tři tisíce nových pracovníků s jistou kvalifikací se v regionu nenajde a že bude nutné provádět nábor až na severní Moravě.
"Proto také vláda přijala v roce 2002 rozhodnutí postavit tady oněch 850 bytů. To, že tady nebude dostatek lidí v regionu, to se vědělo už před tím, než se tady koplo do země."Neobávají se v Kolíně, že když vyroste na severu Moravy velká automobilka Huyndai, že jim lidé zase utečou zpátky?
"My si věříme!"
Nelanařili jste také nějaké lidi z nedalekého Mladoboleslavska?
"Lidí, kteří k nám přišli ze Škoda Auto, je minimum."
Po pravdě řečeno, zaměstnanci mají ve firmě skutečně dost výhod. Od příspěvku na přestěhování, dojíždění, poskytnutí firemního bytu či hrazení úroků na bydlení po slevy na automobily všech tří značek. Začátkem dubna také vstoupí v platnost historicky první kolektivní smlouva s odbory. Zaměstnanci si finančně polepší. Průměrný plat v dělnických profesích vzroste na 20 500 korun. Pro srovnání - průměrný plat ve Středočeském kraji činil koncem loňského roku 18 500 korun. Přesto ještě donedávna měl podnik jisté potíže s fluktuací zaměstnanců. Ředitel závodu Jiří Černý je ale přesvědčen, že letos už by mělo dojít ke stabilizaci. Jak ale berou Japonci fakt, že v Česku příliš nefunguje dlouhodobá až celoživotní firemní loajalita, jakou důvěrně znají z domova?"Japonci už tady v Evropě mají dlouholetou zkušenost. Nemyslím si, že by to pro ně byla až tak velká novina. Koneckonců, Toyota je velmi silná v Severní Americe, kde loajalita k firmě jako takové je možná na ještě úplně jiné úrovni než tady v Evropě. Nemyslím, že by tím byli zklamáni. V každém případě ale děláme všechno pro to, abychom loajalitu vůči podniku vytvořili."
Podle Jiřího Černého zahraniční majitelé na druhé straně oceňují, že automobilka se rozjela naplno ve velice krátké době.
"Ten projekt je unikátní tím, že jsme byli schopni během velice krátké doby najít zaměstnance, zaškolit je a zahájit výrobu. My jsme vlastně během jednoho roku schopni pracovat na plnou, plánovanou kapacitu. To je z pohledu našich mateřských firem unikát. Je to vlastně nejlepší výkon, jakého kdy nově vznikající automobilka dosáhla."
Foto: Autor