Krize kolem ČT nadále poutá pozornost zahraničí

r_2100x1400_radio_praha.png

Krizi kolem České televize (ČT) věnují zahraniční sdělovací prostředky velkou pozornost. Přitom většinou dávají najevo sympatie s postupem protestujících televizních redaktorů. Autor: Josef Kubeczka

Německé televizní stanice ARD a ZDF stejně jako rozhlas Deutschlandfunk věnovaly tomuto konfliktu několik krátkých původních reportáží s nelichotivými komentáři k pozadí instalace nového vedení ČT. Jedenáct let po společenském zvratu se zdá, že opět jde o základní práva - o svobodu tisku a svobodu vyjadřování, konstatovala televize ARD o situaci v České republice. Protest se podle ní zaměřuje proti stranickému souputníkovi Václava Klause Jiřímu Hodačovi a bývalé Klausově poradkyni Janě Bobošíkové. Nového ředitele ČT označuje ARD za novináře, který v minulosti nebyl aktivní ve prospěch žurnalismu, ale "v zájmu vrchnosti". Za nynější krize navíc Hodač "nechává produkovat neprofesionální kontrazprávy".

Stanice ZDF uvedla, že prezident Václav Havel, který se postavil za vzbouřence, nyní stojí před prekérním rozhodnutím, kde vysílat tradiční novoroční projev. Rozhlasová stanice Deutschlandfunk soudí, že "válka" o televizi se stala "válkou nervů": spor přitom zdaleka není ukončen navzdory Hodačovu dílčímu vítězství, když Rada ČT označila jím vysílané zprávy za legální.

Německé listy v obsáhlých materiálech hodnotí spor o Českou televizi a boj novinářů za svobodu tisku jako politickou krizi. Jednoznačně se shodují v názoru, že nynější situace je důsledkem tzv. opoziční smlouvy mezi ČSSD a ODS. Revolta pražských redaktorů dává nahlédnout do nitra české politiky, konstatuje Süddeutsche Zeitung. Jen na první pohled totiž jde o televizní radu, která funguje jako plnič pokynů parlamentní většiny. Ve skutečnosti jde o parlament samotný.

Podle britského listu The Times nynější konflikt o ČT podivně připomíná revoluci z roku 1989, kdy byl ve střední Evropě svržen komunismus. Hodač je podle svých kritiků příliš napojen na konzervativní ODS Václava Klause známého tím, že preferuje privatizaci státní televize. Proto na Hodače pohlížejí zaměstnanci televize s podezřením, píše britský deník. Dodává, že "politicky kontroverzní" Hodač zcela určitě necouvne před konfrontací.

List International Herald Tribune (IHT) napsal, že spor okolo nového ředitele ČT ztemnil o svátcích televizní obrazovky, přivedl do ulic tisíce lidí, vtáhl prezidenta Václava Havla a nastolil vážné otázky o průhlednosti české politiky. A to v době, kdy se ČR chce stát členem EU. Příčinou vypnutí dvou programů ČT byl podle IHT nejen boj mezi novým ředitelem a zaměstnanci - jde především o projev zamlženosti postkomunistické politické scény za situace, kdy hlavní opoziční strana ODS spočívá v pohodlném obětí se sociálnědemokratickou vládou, tvrdí IHT.

Představitel Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě Freimut Duve, který se zabývá svobodou sdělovacích prostředků, vyjádřil obavu z konfliktu mezi novým generálním ředitelem ČT a novináři. Prohlásil, že požádal české ministerstvo zahraničí, aby mu situaci objasnilo, a dodal, že "jako bývalý editor českých politických spisů, mezi nimi spisů Václava Havla, sleduje s velkým uznáním projevy solidarity českých autorů a intelektuálů s novináři."

Polský list Rzeczpospolita o protestech proti pokusu o politické ovládnutí ČT napsal, že "věčným konformistům Čechům, neschopným heroických gest, se tentokrát podařilo zúčtovat s minulostí lépe než Polákům."

Rovněž agentura AFP v obsáhlém materiálu upozorňuje, že "otevřený konflikt mezi novináři a novým generálním ředitelem ČT odkryl mezery v české audiovizuální legislativě a vyjevil tlak, který politici vyvíjejí na veřejnoprávní televizi".