Lidé vzali hypermarkety doslova útokem
Velká obchodní centra, která zahájila novoroční výprodej vzali lidé doslova útokem. Některé hypermarkety snížily ceny zboží dokonce o 95 procent. Řada měst, například Plzeň, Zlín, Brno, Hradec Králové či Ostrava zažily kvůli výprodejům dopravní kolaps. Lidé stáli před obchody už od šesti ráno a důvod byl jediný - vidina obřích slev v akci nazvané "Výprodej století!".
"Nevybrala jsem. Chtěla jsem, ale tady bylo takového lidstva, že to nebylo možné. - Už jsem přišel asi pozdě, ale jinak si myslím, že ty slevy jsou tak, jak propagovali."
Říkali zákazníci, kteří se rozhodli zkusit štěstí druhý den, kdy už první tlačenice pominuly. První den výprodeje někde dokonce provázely rvačky a chaos. Například rotopedů s výraznou slevou měla firma Carrefour v celé ČR k dispozici jen 900 kusů. Podařilo se ho sehnat manželům z Prahy, ale nefungoval a druhý den ho přišli vyměnit. Jak uvedli, nákup byl náročný a fronty u pokladny byly na téměř hodinu."A hodinu a půl, aby vám vrátili rozdíl v ceně, protože se to neodpočítávalo hned."
To však byla naprostá výjimka, tvrdí mluvčí společnosti Jana Havlíčková.
"To byly ojedinělé případy hned časně z rána po otevření, kdy v podstatě zákazníci brali obchod útokem a byli rychlejší než naši zaměstnanci, kteří přeceňovali to zboží. Tentokrát jsme zaznamenali skutečně enormní návštěvnost. V porovnání s loňským rokem téhož dne, kdy rovněž probíhaly slevy, se navýšil počet platících zákazníků o 63 procent."
Podle ekonomů opravdu nasadily hypermarkety v honbě za zákazníky slevy "těžkého kalibru". Tak masívní výprodeje nejsou na západ od našich hranic běžné. Podle Sdružení obrany spotřebitelů obchodní řetězce často zneužívají období sezónních výprodejů k tomu, aby pomocí nabídky velkých slev přilákaly do svých prodejen co nejvíce zákazníků a zvýšily tak své tržby, míní František Lobovský."Je to výrazná sleva a dává otazník nad ty cenové kalkulace, které běžně obchodníci předkládají zákazníkům. My rozumíme tomu, že v současné době chtějí obchody vyprázdnit své sklady a doprodat zásoby. Takže to období slev bylo očekáváno. Ty výrazné slevy dávají i určitý otazník nad kvalitu toho samotného zboží, jestli nejde o nějaké starší výrobky nebo nějaké nekompletní sady a nebo výrobky s nějakou vadou."
Řada velkých obchodních řetězců zahájila mohutné výprodeje už minulý týden a ceny klesly až o 70 procent. Slevy jsou ve srovnání s předchozími roky podobné či vyšší. Podle odborníků obchodům sice kvůli sezónním slevám pravidelně roste počet zákazníků, na druhou stranu ale obrat většinou vykazuje mírný pokles.