Lidé vzali hypermarkety doslova útokem

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Velká obchodní centra, která zahájila novoroční výprodej vzali lidé doslova útokem. Některé hypermarkety snížily ceny zboží dokonce o 95 procent. Řada měst, například Plzeň, Zlín, Brno, Hradec Králové či Ostrava zažily kvůli výprodejům dopravní kolaps. Lidé stáli před obchody už od šesti ráno a důvod byl jediný - vidina obřích slev v akci nazvané "Výprodej století!".

Foto: ČTK
Velká obchodní centra, která zahájila novoroční výprodej vzali lidé doslova útokem. Některé hypermarkety snížily ceny zboží dokonce o 95 procent. Řada měst, například Plzeň, Zlín, Brno, Hradec Králové či Ostrava zažily kvůli výprodejům dopravní kolaps. Lidé stáli před obchody už od šesti ráno a důvod byl jediný - vidina obřích slev v akci nazvané "Výprodej století!". Počáteční nadšení ze slev avizovaných v letácích však rychle přešlo. V místech, kde obchod soustředil výprodejové zboží, se lidé nemohli téměř hýbat. Z obchodu nakonec často odcházeli zklamaní a bez plánovaného nákupu.

"Nevybrala jsem. Chtěla jsem, ale tady bylo takového lidstva, že to nebylo možné. - Už jsem přišel asi pozdě, ale jinak si myslím, že ty slevy jsou tak, jak propagovali."

Foto: ČTK
Říkali zákazníci, kteří se rozhodli zkusit štěstí druhý den, kdy už první tlačenice pominuly. První den výprodeje někde dokonce provázely rvačky a chaos. Například rotopedů s výraznou slevou měla firma Carrefour v celé ČR k dispozici jen 900 kusů. Podařilo se ho sehnat manželům z Prahy, ale nefungoval a druhý den ho přišli vyměnit. Jak uvedli, nákup byl náročný a fronty u pokladny byly na téměř hodinu.

"A hodinu a půl, aby vám vrátili rozdíl v ceně, protože se to neodpočítávalo hned."

To však byla naprostá výjimka, tvrdí mluvčí společnosti Jana Havlíčková.

"To byly ojedinělé případy hned časně z rána po otevření, kdy v podstatě zákazníci brali obchod útokem a byli rychlejší než naši zaměstnanci, kteří přeceňovali to zboží. Tentokrát jsme zaznamenali skutečně enormní návštěvnost. V porovnání s loňským rokem téhož dne, kdy rovněž probíhaly slevy, se navýšil počet platících zákazníků o 63 procent."

Foto: ČTK
Podle ekonomů opravdu nasadily hypermarkety v honbě za zákazníky slevy "těžkého kalibru". Tak masívní výprodeje nejsou na západ od našich hranic běžné. Podle Sdružení obrany spotřebitelů obchodní řetězce často zneužívají období sezónních výprodejů k tomu, aby pomocí nabídky velkých slev přilákaly do svých prodejen co nejvíce zákazníků a zvýšily tak své tržby, míní František Lobovský.

"Je to výrazná sleva a dává otazník nad ty cenové kalkulace, které běžně obchodníci předkládají zákazníkům. My rozumíme tomu, že v současné době chtějí obchody vyprázdnit své sklady a doprodat zásoby. Takže to období slev bylo očekáváno. Ty výrazné slevy dávají i určitý otazník nad kvalitu toho samotného zboží, jestli nejde o nějaké starší výrobky nebo nějaké nekompletní sady a nebo výrobky s nějakou vadou."

Řada velkých obchodních řetězců zahájila mohutné výprodeje už minulý týden a ceny klesly až o 70 procent. Slevy jsou ve srovnání s předchozími roky podobné či vyšší. Podle odborníků obchodům sice kvůli sezónním slevám pravidelně roste počet zákazníků, na druhou stranu ale obrat většinou vykazuje mírný pokles.