Máj se (zatím) bořit nebude

Tesco Praha
0:00
/
0:00

Věku 31 let se letos dožil obchodní dům Máj na rohu Národní třídy a Spálené ulice v Praze. V poměrně dobrém zdraví, dalo by se říci, ale také se špatnou vyhlídkou, že to možná bude jeho rok poslední. Společnost Tesco, která je nyní vlastníkem domu, totiž požádala o demoliční povolení. Bourat se ale asi jen tak nebude.

Tak se zdá, že firma Tesco je v pasti. Její obchodní dům na Národní třídě, předtím známý jako K-mart, ještě dříve Máj nebo Prior, se stal předmětem veřejné diskuse. A v ní je angažovaná část odborné veřejnosti zastáncem zachování budovy, dokonce byl podán návrh na její prohlášení kulturní památkou.

Starosta Prahy 1 Vladimír Vihan před časem potvrdil, že Tesco požádalo o zbourání obchodního domu a následné vybudování polyfunkčního objektu. Zatím ale neexistuje žádný nový projekt a památkáři nechtějí souhlasit s bouráním v centru metropole, když není jasné, čím by byla stávající budova nahrazena.

Tesco sice žádost nepopírá, ale tvrdí, že nemá v úmyslu její obsah naplnit: "Určitě bychom se pustili jenom do té rekonstrukce, modernizace a k žádnému bouráni by nedošlo," tvrdí mluvčí obchodního řetězce Jana Matoušková.

Pokud by se ale objekt předělával, nabízí se logická otázka, zda Tesco respektuje práva autorů původního projektu. Jeden z nich, Martin Rajniš, totiž připomíná: "Existuje určitá dikce autorského zákona, která z autorů nesejme právo a povinnost k tomu dílu nadále mít autorský vztah. To znamená ne že to je zvyklostí, ale to je povinností nového majitele s původními autory se o těch věcech bavit a dohadovat."

Od mluvčí Tesco Stores Česká republika Jany Matouškové jsme se ale dozvěděli, že vlastně ani s rekonstrukcí to nebude tak horké: "V tuto chvíli mluvíme o plánech, které ještě nemají vůbec žádnou konkrétní podobu. Je to vlastně vyhlídka do budoucna, takže ani v tuto chvíli nemáme projekt, na kterém bychom intenzivně pracovali. Ale samozřejmě jakmile se do něj pustíme, tak určitě budeme rádi, když s námi budou původní autoři spolupracovat nebo když se budou moci k tomu projektu vyjádřit."

Architekt Martin Rajniš by v zásadě nebyl proti: "Já jsem otevřen každé spolupráci. I když, upřímně řečeno, znal bych spoustu jiných, bezvadnějších lidí, s kterými se bavit, než je Tesco, tak bych se klidně i s s Tescem bavil. V tom nevidím problém." Problém by architekt viděl v něčem jiném: "Boření domů není a priori nemyslitelné, ale pro mě je hodně špatné, když se boří domy ne proto, že by byly špatné, ale proto, že někdo chce trhnout ještě víc prachů. To je důvod, který magické město Praha by nemělo přijmout jako svou devizu, že takhle se bude vyvíjet a že podle takových úzkých kriterií se bude rozhodovat o tom, co má přežít a co nemá přežít".

Zdá se tedy, že bořit se nebude. Tesco se k takovému úmyslu nehlásí a po reakcích možné ne široké veřejnosti, ale aspoň části architektů a historiků ani není divu. Rekonstrukce by se podle všeho měla týkat jen vnitřku, který ale podle původního projektu tvoří prázdná patra přímo určená pro libovolné vybavení obchodního domu. Při rekonstrukci vnějšku by se museli na projektu podílet autoři Miroslav Masák, Martin Rainiš a John Eisler. A dokonce ani to by zanedlouho nemuselo stačit, protože ministerstvo kultury se už zabývá návrhem na prohlášení pražského obchodního domu Máj kulturní památkou. K tomu vedoucí oddělení ochrany památek ministerstva kultury Petra Ulbrichová říká, že "pak už by o eventuelním zásahu do autorského díla nerozhodoval autor a kdyby se dodržoval přesně památkový zákon, tak do toho, co se s tím dál bude dít, už vlastně autor ani nemůže zasáhnout. Protože ta věc by byla zafixovaná ve stavu, v jakém je teď, pro její další obnovy by vydával rozhodnutí magistrát."

Spoluautor projektu Martin Rajniš, který je návrhem na památkovou ochranu podle vlastních slov samozřejmě polichocen, ale nehledí na možné úpravy až tak striktně: "Já si myslím čím dál tím víc, že domy se mají přizpůsobovat své době, mají se přizpůsobovat lidem, mají vstřebávat impulsy".

A tak na závěr snad zbývá už jen popřát české architektuře hodně dobrých impulsů.