Markéta Šichtařová vstoupila na pole neorané
Jméno bankovní analytičky Markéty Šichtařové je pravidelným posluchačům Radia Praha určitě dobře známé. V uplynulých dvou třech letech se s jejími hodnoceními a komentáři setkávali ve zprávách i v příspěvcích převážně s ekonomickou tématikou. Markéta Šichtařová ale byla oblíbenkyní všech českých médií. Objevovala se velmi často v rádiích i na televizních obrazovkách, její analytické poznámky publikovaly všechny celostátní deníky. V poslední době ale jako by Markéta Šichtařová z médií pozvolna mizela. Proč? To se vydal zjišťovat Zdeněk Vališ.
"Tak nejsem si úplně jistá, jestli post ve Volksbank lze označit za lukrativní, nicméně je pravda, že v určitém okamžiku svého života jsme si už uvědomila, že jsem se pravděpodobně narodila jako podnikatelka. Prostě jsem si uvědomila, že mě nebaví být dál jako zaměstnanec. Je to nepříjemné dál pracovat pro šéfa a chtěla jsem tedy zkusit něco úplně nového. V bance to pro mě nebyla dostatečná výzva. Já jsem opravdu chtěla mít svou vlastní společnost, která by pracovala na úplně jiném principu, než na jakém pracuje banka. Banka je velká organizace, ve které musíte respektovat její zákonitosti. A přece jen nemůžete svým klientům věnovat tolik prostoru a času, jak bych si přála. Já bych chtěla klientům poskytovat tak dokonalý servis, jaký bych v bance nikdy nemohla dát.
Vy jste se ale v uplynulých letech zviditelnila především jako mediální hvězda. Kdykoli nějaký novinář potřeboval nějaké vyjádření, obrátil se na vás a vy jste byla schopna odpovídat na cokoli, od hodnocení kursu koruny, ceny ropy až po předpověď počasí na léto, popřípadě - když to trochu přeženu - komentovat třeba zamýšlené poplatky za psy. Jak z vás stala mediální hvězda?
"To počasí nám analytikům bývá občas vyčítáno. Já ale vždy říkám, že právě počasí je kupodivu velice zajímavý faktor, který ovlivňuje ekonomické prognózy. Musíme si přece jenom uvědomit, že když je například slunné, teplé léto, tak jde víc na odbyt třeba taková zmrzlina nebo pivo a to se zase projevuje v cenách a celkové cenové hladině a to potom může mít vliv třeba na kurs české koruny. Ekonomie je tak provázaná s životním rytmem i s tím počasím, že není od věci také počasí sledovat. A teď k vaší otázce. Myslím si, že na to se musíte zeptat spíše těch redaktorů, kteří se nás analytiků ptají na ekonomické záležitosti. Já si nemyslím, že bych byla nějaká mediální hvězda. Když mě někdo zavolá, tak podle svého nejlepšího vědomí a svědomí odpovím, ale nikdy jsem neusilovala o to stát se mediální hvězdou. To, že čas od času vystupuji v rozhlase či televizi, to je spíše takový vedlejší produkt toho, co sleduji. Mě prostě má práce baví a ráda ji popularizuji pro širší veřejnost."Před vámi byl takovou mediální hvězdou Petr Zahradník. Jenže poté, co přešel na post hlavního ekonoma do České spořitelny, víceméně z médií zmizel. Vy zase odchodem z Volksbank jako byste také opustila mediální scénu.
"Být na výsluní médií není tím hlavním, o čem by moje práce měla být. Je to takový vedlejší produkt. Já se momentálně snažím naprosto plně pokrýt potřeby našich klientů, být jim plně k službám. Jestli to s sebou ponese nebo neponese ještě nějakou aktivitu v médiích, to je podružná otázka."
Vraťme se ještě k vašemu působení ve Volksbank. Jak jste se vlastně vypracovala v tak mladém věku na velice významné místo?
"Bylo to více než jednoduché. Chtěla jsem nastoupit do banky jako finanční analytik. Prohlédla jsem všechny možné inzeráty. Na internetu našla ten odpovídající, zavolala jsem tam, druhý den šla na konkurs a třetí den nastoupila do práce. Pak už to šlo samo od sebe. Nejprve jsem analyzovala jenom úzký trh, potom jsem přidávala více a více typů analýz, až jsem se stala hlavním ekonomem."
Markéta Šichtařová se v létě pustila do něčeho, co mnozí označují za dosti riskantní krok. Její podnikatelský záměr je totiž v Česku ojedinělý. Zatím se nikdo ani nepokusil ho uskutečnit. Markéta Šichtařová se hodlá dál věnovat ekonomickým analýzám. Chce je ale prodávat. Háček je v tom, že všechny banky v Česku mají své analytické týmy, které denně poskytují klientům i médiím haldy informací. A dělají to zadarmo! Markéta Šichtařová tedy vstupuje na pole neorané, do neznáma, když hodlá poskytovat analýzy za peníze."Máte pravdu. Je to skutečně pole neorané, ale pouze ve střední a východní Evropě. Podobných společností existuje jinde celá řada, například ve Velké Británii nebo ve Spojených státech. Ve střední Evropě jsme - pokud nemám špatné informace - opravdu jedinou firmou svého druhu. A to je pro mě obrovská výzva. Právě proto jsem s tímto typem podnikání začala. Máte také pravdu, že jiné společnosti dělají to, co děláme my, zadarmo. Přesto si nemyslím, že by pro nás na trhu nebylo místo. Je to stejné, jako třeba se státním a placeným soukromým školstvím. Pokud by platilo, že pro placené analýzy tady není místo, potom by muselo platit, že tu není místo ani pro soukromé školy. Přesto je množství těch, kteří chtějí navštěvovat soukromé školy, protože si prostě myslí, že jejich kvalita je větší. A já si myslím, že my můžeme nabídnout právě tu kvalitu."
Přesto odborníci považují váš krok za velmi odvážný. Skutečně si tolik věříte?
"Ano, já si věřím a myslím si, že naše firma dosáhne jednou velice dobrých výsledků."
Budete dál poskytovat médiím své názory a analýzy zadarmo?
"Rozhovor s vámi je toho názorným důkazem."
Helena Horská, analytička Raiffeisenbank, nedávno řekla týdeníku Euro, že Markéta Šichtařová je dravec, člověk velmi výkonný a schopný. Horská prý rozumí jejímu kroku. Sama by ale podobné rozhodnutí neudělala. Považovala by ho prý za příliš rizikové.