Mediální kampaň proti neonacismu byla úspěšná

Plakát proti neonacismu

Dvouměsíční mediální kampaň proti neonacismu byla úspěšná. Posílila protirasistické postoje mladých Čechů a pobouřila skinheady. Tak se dá stručně shrnout výsledek jedné z prvních kampaní, která byla pojatá nikoliv mentorsky, ale s ironií a humorem. Připravila Zdeňka Kuchyňová.

Reklamní spot byl převzat z Německa a vyzýval občany, aby obecnímu "náckovi" pomohli najít koníčka a ukázali mu cestu dříve, než zdivočí. Během několika vteřin se divák dozví, jak obtížně neonacista telefonuje, protože má stále předpaženou pravou ruku, problémy má ve sportu a ve výtahu, který mu ruku nekompromisně přivře. Ze spotu pak na plakát vyšel motiv dvojice neonacistů, jejichž hajlující ruce slouží pro zavěšení prádelní šňůry. Jak uvedl vládní zmocněnec pro lidská práva Jan Jařab, když reklamu viděl poprvé, působila na něj nezvykle.

"Ale současně jsem si uvědomil, že to může mít i pozitivní odezvu, protože to odpovídá jisté naší kulturní tradici, to jest tomu, že agresivitě, hrubosti a stupiditě se umíme také smát. Pokud bychom líčili neonacisty jen jako silné, hrůzné, strach nahánějící, mohlo by to některým těm slabším kategoriím teenagerů paradoxně i imponovat. Ta odezva skutečně byla převážně pozitivní a to zejména u té cílové kategorie. To jest těch osob ve věku 15-24 let."

Kampaň zasáhla třetinu populace a mezi mladými polovinu. Zatímco starší lidé ji přijali s výhradami, lidé do 24 let ji hodnotili velmi dobře. Jan Schroth z pořádající společnosti Člověk v tísni, považuje za úspěch především to, že lidé, kteří kampaň viděli, přistupují ke skinům a neonacistům výrazně nepříznivěji než lidé kampaní nezasažení. Jak dodal, 60 procent populace vidí hnutí skinheads jako hrozbu pro svoji osobu i pro celou společnost.

"Ale na druhé straně každý čtvrtý Čech souhlasí s výrokem, že je v pořádku, že hnutí skinheads usměrňuje chování Romů a každý desátý pak souhlasí s tím, že skini obecně přispívají k pořádku a dodržování zákonů."

Podle Jana Mičky z reklamní společnosti Stereo*com bylo cílem kampaně ukázat mladým lidem, že být "náckem" je trapné. A najít cestu, jak jim to říct, se podařilo. Jak dodal, byl svědkem, jak na plakát v metru reagovali sami skinheadi.

Jan Jařab
"Napřed na tu velkou samolepku v metru koukali tak jako potěšeně, než jim během několika desítek sekund došlo, že to není všechno zlato, co se třpytí, a bylo zajímavé pozorovat tu pozvolnou změnu od hoj hola soukmenovců po podrážděné malé čudlíky, kteří si tam potom začali vylamovat nehty na strhávání té samolepky z těch dveří. Reakce těch pánů, co stojí v pozadí, tak ta byla taky docela příznačná, protože nemýlím-li se tak je podáno pět nebo šest trestních oznámení. Takže pánové se v tom zřejmě docela zřetelně poznali a zareagovali takovým tím nejklasičtějším způsobem - "potrefená husa zakejhala".

Kampaň má i své webové stránky, na kterých probíhá mezi lidmi často kontroverzní diskuse, ale mohou si zde objednat i plakáty, kulichy či trička a jejich nošením tak vlastně kampaň podpořit.