Ministerstvo financí tlačí na banky

0:00
/
0:00

Výběr nejlevnější banky i přechod od jedné banky k druhé by měl být pro Čechy v budoucnu mnohem jednodušší. Alespoň s tím počítá plán, který ve čtvrtek představilo ministerstvo financí. Co konkrétně ministerstvo zamýšlí? A co na to říkají banky? O to se zajímala Martina Lustigová.

Ministr financí Bohuslav Sobotka,  foto: ČTK
Ministerstvo financí připravuje poměrně tvrdá opatření, která by měla zajistit větší ochranu majitelů účtů. Tato opatření by podle ministerstva měla v budoucnu zajistit pro klienty bank podstatně lepší servis. O co konkrétně jde? O tom více mluvčí ministerstva financí Marek Zeman:

"Především se jedná o povinný přestupní servis. Klienti, kteří někdy měnili banku, moc dobře vědí, co to obnáší změnit inkasa a trvalé příkazy. Takže tento servis by banka klientovi měla zajistit sama poté, co jí klient dá plnou moc. Dále navrhujeme, aby byly zrušeny výstupní poplatky, navrhujeme i zavedení možnosti trvalého čísla účtu, které by bylo přenositelné, jak se to plánuje v oblasti mobilních operátorů. A samozřejmě také, aby byla jednotná terminologie ceníků a srovnatelnost informací."

"Zachování účtů by samozřejmě bylo pro klienty velmi zajímavé, ale realizace tohoto záměru bude velmi složitá a pravděpodobně bude také spojena s velkými náklady,"říká Pavel Hejzlar z ČSOB. Klára Gajdušková z České spořitelny uznává, že by to pro klienty bylo přitažlivé. Zároveň ale dodává: "Nevíme o tom, že by kterákoli banka v zahraničí podobnou praxi uplatňovala. Je to nepochybně záležitost, která by si vyžádala miliardové investice do změn systémů jednotlivých bank a byla by určitě velice technologicky náročná a složitá."

Není bez zajímavosti, že v polovině května zahájil ve třech největších bankách - tedy v České spořitelně, ČSOB a Komerční bance - antimonopolní úřad šetření pro podezření z údajného kartelu při určování výše bankovních poplatků. "Je to velice úzký časový sousled. A já se jenom ptám, zda je to náhoda nebo zda se tak děje účelově,"řekla Radiu Praha Klára Gajdušková.

Ministerstvo financí počítá také se zavedením jednotné terminologie pro bankovní služby. Pokračuje Marek Zeman: "Když v současné době chce klient srovnat nabídku jednotlivých bank, tak v podstatě nemá možnost, protože neexistuje jednotná terminologie a není možné si udělat relevantní srovnání nabídek a jednotlivých služeb od konkrétních bank." Banky s návrhem ale nesouhlasí. Musely by zapomenout na marketing - podle názvů se totiž odlišují od konkurence a to by po přijetí návrhu dost dobře nešlo.

Bankám se také nelíbí to, že by platby, které půjdou na účty státních institucí, měly být osvobozeny od poplatků. Jde například o placení daní, cel nebo třeba sociálního pojištění. "Z hlediska banky je státní instituce klient jako každý jiný. A nezdá se nám korektní, aby byli znevýhodněni ostatní klienti oproti státním institucím,"říká Klára Gajdušková. S tím souhlasí i Pavel Hejzlar a doplňuje: "Vezměme si některé služby, které poskytuje třeba Česká pošta, což je státní podnik - přes Českou poštu se také dají platit poplatky státním institucím - a tyto služby také nejsou zadarmo."

Ministerstvo financí podle Marka Zemana nyní otevřelo veřejnou diskusi a je připraveno s bankami o svém návrhu jednat. Do září by chtělo výsledky diskuse zveřejnit a připravit konkrétní podklady pro jednání vlády.