Ministerstvo školství zavede plošné testy žáků základních škol
Za tři týdny odstartuje celkem na sto školách nové testování žáků 5. a 9. tříd. Výsledky budou zpětnou vazbou nejen pro samotné žáky, ale především pro školy. Jejich žebříčky ale ministerstvo školství dělat nebude. Zatím půjde o zkušební testy, ty ostré mají přijít za tři roky. Po dalších dvou letech by se ke generálkám měly připojit všechny základní školy.
"Při tom pilotu na těch sto školách budeme ověřovat matematiku, český jazyk a angličtinu v pátých a devátých třídách. V květnu 2012 - za půl roku - už přidáme i francouzštinu a němčinu a nastavíme ty standardy těch cizích jazyků tak, aby ty nejlepší děti mohly získat mezinárodní certifikáty."
Testování znalostí žáků má vést k pozvednutí kvality na základních školách. V mezinárodních srovnáních znalostí totiž čeští žáci v posledních letech propadli. Školy, které v testování budou méně úspěšné, se podle ministra školství budou muset zlepšit. Budou sem docházet inspektoři, kteří by měli školám pomoci dosáhnout průměru.
"Ty školy dostanou podporu, dostanou zpětnou vazbu a budou muset ty věci zlepšit. Bude chodit česká školní inspekce, tentokrát spíš v roli mentora, to znamená toho, který pomáhá, který řekne, běžte tou a tou cestou. V rámci standardů a ověřování kvality já často hovořím o nové roli České školní inspekce. Vedle kontrolora by to měli být ti nejzkušenější pedagogičtí pracovníci, co máme v regionech. Ta špička profesního růstu. Tito odborníci by měli školám pomáhat."
V rámci testu se bude hodnotit i klima v samotné škole, k tomu bude sloužit desetibodová škála. Výsledky testů by prý neměly žáky "kastovat" na učně a středoškoláky, což je i největší výhrada odpůrců nového testování. Podle dětského psychologa Václava Mertina musí být testy nastaveny rozumně."Pokud ten test nebude důkladně prověřován - a to není záležitost měsíců - tak jediná odpověď bude, že ti žáci tak a tak splnili úkoly, které jim test zadává. Větší význam to mít nebude."
S plošným testováním žáků nesouhlasí učitelé, psychologové nebo ředitelé základních škol. Výhrady mají právě k rozdělování žáků na ty nadané a méně nadané a také k tomu, že testy povedou pouze k biflování znalostí, které žák v testu bude muset vyplnit. Testování jako takové ale nevadí, říká viceprezident asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček.
"Určitě je dobře, že se něco dělá se zlepšením kvality vzdělávání. Školy si většinou už žáky testují a využívají služeb různých organizací, které jim dávají určité podklady. Ale tady jde jenom o to, že to je jedna část evaluace toho žáka. My těmi testy zjišťujeme pouze znalosti. Nejsme schopni ověřit komunikaci nebo spolupráci."Roční provoz celého systému vyjde na šest milionů korun, vytvoření systému na testování ale bude stát 92 milionů korun. Pilotní ověřování začne 12. a 13. prosince na vybraných školách. Od května do června příštího roku pak bude nepovinné testování na všech základních školách. Další generálka bude o rok později, pak budou testy povinné. Testování bude probíhat v elektronické formě. K tomu více náměstek ředitelky České školní inspekce Libor Vacek.
"Elektronická forma testování nemůže nikdy ověřit úplně stoprocentně všechny dovednosti a znalosti, které děti mají umět, zejména třeba v jazykových předmětech, kde se část dovedností týká mluvních dovedností a znalostí a to se samozřejmě elektronicky testovat nedá. Dá se ale touto formou za poměrně nízkých provozních nákladů zjistit poměrně značné množství informací o tom, jak ty školy jsou úspěšné."