Ministr dopravy vyměnil šéfa českých silnic a dálnic
Ministr dopravy Vít Bárta odvolal šéfa českých dálnic Alfreda Brunclíka. Důvodem bylo chybné zastavení několika staveb, zejména mostu u Bohumína, který je součástí dálničního přivaděče. Nový šéf dostal za úkol zajistit na stavbu peníze. Navíc jsou české silnice často kritizované za to, že je jejich stavba nepřiměřeně drahá.
"Pan inženýr Jiří Švorc mimo toho, že jeho jméno celkem reálně vystihuje stav rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic, je kompetentním pro tuto funkci mimo svého jména i tím, že 25 let působil v oblasti pozemního stavitelství od pozice stavbyvedoucího až po topmanažera."
Bývalý ředitel Alfred Brunclík vedl Ředitelství silnic a dálnic poslední čtyři roky a čelil kritice, že stavby silnic jsou v Česku příliš drahé. Firmy, které dálnice stavěly, vykazovaly až dvacetiprocentní ziskovost. Odvolán byl kvůli seznamu staveb, které chtělo Ředitelství kvůli nedostatku peněz v rozpočtu zastavit. Jednalo se o trojici projektů v Moravskoslezském kraji, mezi nimiž byl i bohumínský most, který má být součástí dálničního přivaděče. Ministr na základě doporučení nařídil stavby zastavit. Podklady byly podle Bárty nastraženou minou a nebylo v nich zdůrazněno o jak kritická místa jde. Například v Bohumíně už petici za dostavbu mostu podpořilo 8 tisíc lidí. Starý most je zbouraný a obyvatelé netuší, kdy se dočkají nového. Přes kolejiště chodí po provizorní lávce. Starosta Bohumína Petr Vícha věří, že stát teď most dostaví."Potvrzuje se, co jsem říkal od začátku, že pan ministr neměl správné informace. Odvolání generálního ředitele nám dává trochu větší šanci na to, že most bude spuštěn."Nový šéf Jiří Švorc má teď před sebou jasný úkol.
"Musíme najít v rozpočtu takový prostor a nebo jiný způsob financování, abychom slib, který ministr dal, splnili."
Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš však vidí důvody ke změně na postu generálního ředitele jako zástupné. Podle něj manažersky pochybil sám ministr a nyní přenesl odpovědnost na podřízeného ředitele. Ministr Bárta v polovině srpna oznámil seznam silničních staveb, které se zastaví. Již dříve zastavil všechny železniční stavby, práce zatím ale neutichly, neboť je třeba všechna staveniště zabezpečit.
V Česku se o dálnice a silnice první třídy stará právě Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhé a třetí třídy patří krajům. A ty nyní chtějí od vlády další peníze na jejich opravu. Například šéf Senátu Přemysl Sobotka žádá, aby vláda uvolnila přes 3 miliardy korun na opravu severočeské dopravní infrastruktury, kterou poničily letní záplavy. Ty způsobily na krajských silnicích škody za téměř 2 miliardy 600 milionů korun, z toho stovky milionů připadají na mosty. Jen v Libereckém kraji povodně poškodily 119 mostů, z toho sedm odnesla voda úplně.