Mladoboleslavská automobilka v očekávání stávky

Češi nemají příliš ve zvyku stávkovat. Obzvlášť v už několik let rychle rostoucí ekonomice a při stoupajících mzdách by aktuálnost tohoto tématu čekal jen málokdo. Riziko ostré stávky přesto den ode dne stoupá v jedné z nevíce prosperujících firem v Česku, mladoboleslavské Škodě Auto.

Šéf podnikových odborů Jaroslav Povšík,  foto: ČTK
Letošní březen byl pro mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto nejúspěšnějším měsícem v historii. Zaznamenala 60.665 prodaných vozů, téměř o 15 procent více než před rokem. Přesto má její úspěch hořkou příchuť. Vedení firmy jedenáct týdnů neúspěšně jednalo s odbory o platech. Popis postupných nabídek a požadavků by byl složitý: hovořilo se o růstu mzdových tarifů, jednorázových bonusech, zohledňování inflace, příplatcích za ztížené pracovní prostředí a za noční práci, výši odstupného pro propuštěné, o půjčkách na pořízení bydlení. Minulý týden nabídka firmy zněla na okamžitý růst tarifů o 7,5 procenta s dalšími výhodami a zaručeným zvýšením platů i v příštím roce.

"My jsme předpokládali, že nabídka, která navyšuje průměrný výdělek skoro o 13 procent za méně než dva roky, je přijatelná. Myslím si,že v českých podmínkách je opravdu nadstandardní. My jsem maximálně chtěli odborům vyjít vstříc,"řekl tehdy personální šéf Škody Auto Martin Jahn. Odbory ale nesouhlasily a vedení podniku odpovědělo stažením nabídky a návratem o krok zpátky. Podle Jahna už nebylo možné jít výše: "Je to nabídka, která opravdu je nad rámec toho, co už dnes vedení firmy považuje za rozumné vzhledem k dalšímu rozvoji firmy v České republice."

Odboráři tak na úterý ohlásili stávku. Firma v její odvrácení nevěřila navzdory tomu, že se ještě na pondělí povedlo svolat jednu schůzku s odbory. Otevřenou otázkou v té chvíli bylo, jak dlouho potrvá přerušení práce. Šéf podnikových odborů Jaroslav Povšík minulý týden popsal předpokládaný postup takto: "Lidé odstoupí od pásu, sednou si na nějaké podložky, polštářky, a dvě a půl hodiny budou sedět. Po těch dvou a půl hodinách nastoupí na pásy a začnou pracovat."

Personální šéf Škodovky Martin Jahn
Personální šéf Škodovky Martin Jahn před pondělním jednáním neočekával, že by došlo k časově neomezené stávce, kterou odboráři doposud také nevylučovali: "Jednodenní stávka je určitá demonstrace síly, je to určitý prostředek, který používají odbory při tom vyjednávání. A samozřejmě časově neomezená stávka, která by vyřadila z provozu celou výrobu až na pět dní, to je opravdu závažný krok a já něco takového v současné době neočekávám."

Firma zdůrazňuje, že průměrná měsíční mzda u dělnických profesí je 22.000 korun, tedy o něco vyšší než celostátní průměr a o dost vyšší, než jsou obvyklé dělnické platy v Česku. Podle odborového předáka Libora Dvořáka v továrně Škody v Kvasinách na Rychnovsku ale situace není tak jednoznačná a vyšší platy by například pomohly stabilizovat zaměstnance tohoto závodu: "Tady v Kvasinách je vyšší fluktuace, než v Mladé Boleslavi. Ty platy jsou podle nás nedostatečné. Vždyť tady už máme hodně zaměstnanců, kteří jsou ze vzdálenosti i padesát a více kilometrů nebo jsou ubytováni tady na ubytovnách, tak jim z toho platu opravdu moc nezbývá. A hodně lidem v této pozici se vyplatí být spíš na podpoře v nezaměstnanosti, protože rozdíl mezi tím co jim zbyde a co dostanou od státu, není velký."

Škoda Auto je tedy teď ostře sledovaným podnikem. Je to zaměstnavatel více než 26 tisíc lidí, mezi největší podniky v České republice patří i svým obratem a ročními výnosy. Právě kvůli tomu před velkým nárůstem mezd minulý týden varoval prezident Václav Klaus. To, jak bude vypadat dohoda automobilky s odbory, podle něj bude mít efekt pro celou českou ekonomiku.