V Mladé Boleslavi stávka zažehnána, v Hlinsku asi začne

Foto: ČTK

Odboráři ve firmě Škoda Auto se s vedením podniku dohodli na úrovni růstu mezd do konce příštího roku. Jednodenní stávka zde skončila, přerušení práce ale hrozí v jiných podnicích.

Foto: ČTK
Od nynějška do konce příštího roku pracovníkům mladoboleslavské automobilky stoupnou mzdy v průměru o 12,7 procenta. Personální šéf Škody Auto Martin Jahn upřesnil: "Dohodli jsme se na 21 měsíců. Na toto období by měly vzrůst tarify o 10 procent. Nadále bude vyplacen za dobré výsledky podniku bonus ve výši 10 tisíc korun. V příštím roce bude vyplacena jednorázová platba ve výši 2500 korun všem našim zaměstnancům."

Martin Jahn,  foto: ČTK
Zatímco Jahn mluví o vítězství zdravého rozumu a odmítá komentovat míru úspěchu obou zúčastněných stran, jeho partner ve vyjednávání to vidí jinak: "Jednoznačně vítězství odborů. Protože nám z toho vznikla i autorita pro další jednání,"řekl České televizi odborový předák Jaroslav Povšík. Přísně vzato, výsledek je o trochu blíž původním požadavkům odborů, než startovní nabídce managementu. Z laického pohledu se obe strany sešly zhruba uprostřed, každá desetina procenta vyjednaného růstu mezd a každý další bonus pro zaměstnance ale v součtu pro firmu představuje významné částky. Ta se však podle Martina Jahna vešla do rámce, který ji nenutí uskutečnit pohrůžku přesunu části výroby mimo Českou republiku.

A co jiné hrozby? Měl pravdu prezident Václav Klaus, že výsledek jednání o mzdách v jedné z největších českých firem ovlivní celé české hospodářství? Ekonom Raiffeisenbank Aleš Michl se domnívá, že vývoj ve Škodě Auto je jen prvním signálem určité tendence: "To je první signál o tom, že ze strany zaměstnanců bude stále častěji docházet k většímu tlaku na růst mezd a stále častěji se pracovníci budou srovnávat se svými kolegy v Německu anebo v Rakousku. Čili očekával bych, že v horizontu 5-6 let obdobných sporů o mzdy uslyšíme několik. Poroste kupní síla českých lidí, ale na druhou stranu bude docházet k většímu tlaku na růst cen."

Foto: ČTK
A další stávka se v Česku opravdu chystá. Vedení firmy ETA Hlinsko ve středu odmítlo požadavek odborářů na zvýšení platů o osm procent a nabízí necelá čtyři procenta. Tradiční výrobce domácích spotřebičů argumentuje stejně jako vedení mladoboleslavské automobilky: "Takový růst mezd by významnou měrou ohrozil podnik a jeho perspektivu a tím i zaměstnanost,"říká mluvčí firmy ETA Hlinsko Milan Smutný. Šéfka odborů Alena Šírová mu oponuje: "Nikdo nechce poškodit firmu. Zaměstnanci se jednoznačně vyjádřili, že mají určitou loajalitu k firmě a že si váží toho zaměstnávání. Ale zároveň chtějí mzdový růst na nějaké solidní úrovni, protože v minulosti byla vždy jenom kryta inflace."

Pracovníci společnosti ETA v průměru vydělávají jedenáct tisíc korun, což je rovná polovina průměrného dělnického platu ve Škodě Auto. Podle ekonoma Aleše Michla je ale rozdílná také výnosnost obou odvětví a obou podniků. Mzdové požadavky je pak podle něj nutné posuzovat právě podle takto měřitelných kritérií: "To, co můžou pracovníci ETA dělat, je srovnat se s produktivitou práce a říci - za rok jsme zvýšili produktivitu práce o tolik a o tolik. A o tolik bychom také chtěli přidat na růstu mezd."