Na českém internetovém trhu se znovu rozdávají karty

r_2100x1400_radio_praha.png

Internetové portály Atlas.cz a Centrum.cz mají společného vlastníka. Očekávaná akvizice byla potvrzena začátkem tohoto týdne s oznámením, že i nadále by měly být zachovány obě značky. Ani pár milionů návštěvníků obou serverů, a ani impozantní sumy, které obchod provázely, však zatím neohrožují českou internetovou jedničku – Seznam.cz.

Spojit know-how, talenty a kulturu obou společností – to je cíl vlastníka portálů Atlas a Centrum, které mimochodem fungují nejen s doménou .cz, ale mají také svá slovenská „příjmení“ .sk. Centrum se stalo vlastnictvím investorského fondu Warburg Pincus loni na podzim, vzniklá firma Centrum.cz Holding pak letos koupila konkurenční Atlas. Nová internetová rodinka by nyní teoreticky měla mít v Česku 3,5 milionu uživatelů denně. Čistě mechanický součet návštěvníků jejich stránek je ještě o milion vyšší, to jsou ale lidé, kteří si kliknou na stránky obou portálů. Do jaké míry se jejich služby sloučí, aby si nekonkurovaly, a kde se vyplatí ponechat podobné nabídky se zaměřením na různé části publika, je zatím otázkou. Odpověď na ni neznají ještě ani provozovatelé Centra a Atlasu, kteří dotazy tohoto typu odkazují na probíhající analýzy. Internetový odborník Aleš Miklík však předběžně považuje za jisté dvě věci: "Určitě dojde k posílení pozice obou portálů u mediálních reklamních agentur, protože s větším rozpočtem získají silnější vyjednávací pozici, ale nějakou změnu rozložení sil příliš očekávat nelze, protože Seznam je stále jednička s velkým náskokem a stále si uchová tu svoji dominantní pozici."

Seznam.cz je nejen výrazně navštěvovanější, než Centrum a Atlas dohromady, ale hlavně mnohem výdělečnější. Data za loňský rok ještě nejsou k dispozici, ale už předloni měl Seznam dvakrát větší tržby a desetkrát vyšší zisk, než nabízí aktuální spojení dvojice portálů. V čem je vlastně kouzlo Seznamu.cz?

"To není tak úplně jednoduchá otázka. Už tím, že těch návštěvníků má o hodně víc, ale hlavně dokáže tu návštěvnost proměňovat v zisk mnohem efektivněji, než ostatní portály. To kouzlo zřejmě spočívá v nějakém obchodním vedení, v nějaké tradici u uživatelů, v tom, že dokázal dobře nasadit svoje obchodní modely u katalogu firem a podobně. Ale těch souvislostí je tam celá řada,"říká Aleš Miklík, šéfredaktor serveru Lupa.cz, který se specializuje právě na problematiku českého internetu. Na něm představuje spojení Centra s Atlasem jednu z nejdůležitějších akvizic. "Určitě ano. Už když ne třeba z toho finančního hlediska, tak z pohledu nějaké symboliky, toho, že vlastně poslední volná velká společnost českého původu nebo českých zakladatelů byla prodána nadnárodnímu fondu. Vlastně tady zůstává ještě Seznam, ale ten na prodej není. Co se týče té ceny, tak se mluví o nějakých 300 až 800 milionech korun, ale opravdu těžko říct, za kolik to mohlo být. Už jenom vzhledem k tomu, že je tam určitě nějaký systém zpětných investic a nějakého převodu akcií. Takže těžko říct, jak to doopravdy bylo."

Řeč je samozřejmě o Atlasu, při loňském prodeji portálu Centrum.cz se nepotvrzené spekulace hovořili až o sto milionech eur. Jeho zakladatelé Ondřej Tomek a Oldřich Bajer do firmy investovali předně své nápady a vůli, výdělky tak připadly hlavně finančním investorům, kteří prodejem zhodnotili své postupem doby získané obchodní podíly. Nejvlivnějším a nejbohatším mužem českého internetu tak zřejmě stále je Ivo Lukačovič, zakladatel a 70procentní akcionář Seznamu. Jen zbylých 30 procent loni na jaře změnilo vlastníka za 65 milionů eur, což v dané chvíli představovalo úctyhodných jednu a tři čtvrtě miliardy korun. Aleš Miklík ale při hodnocení finančních parametrů radí opatrnost: "Tak čistě papírově asi ano. Ovšem u těch podílů, u těch akcií je vždycky trošku ošidné jaksi odhadovat tu reálnou hodnotu, protože vždy jde o nějaká čísla trošku visící ve vzduchu. Je otázka, jaká ta reálná hodnota skutečně je, jestli je rozumné odvozovat to od ceny akcií na burze nebo spíš od nějakých dalších podmínek, jako je například výplata dividend a celková síla nebo zdraví té společnosti a podobně. Ale Ivo Lukačovič se určitě řadí ke zcela předním internetovým podnikatelům v České republice."

Vedení Seznamu.cz zatím zůstává vlažné vůči spojení Atlasu s Centrem. Jako konkurenci totiž vnímá hlavně Google, který ve vyhledávání obsluhuje asi čtvrtinu českého trhu, Atlas a Centrum spolu jen kolem 5 procent. Seznam jako vyhledávač však použije přes 60 procent návštěvníků z českých adres.

Centrum s nabídkou vlastního zpravodajství a Atlas s orientací na zábavu a technologie však zůstávají oblíbenými značkami a jistě nebudou bezvýznamnými hráči. Jaká je podle Aleše Miklíka jejich pravděpodobná budoucnost?

"Prvotně proklamovaná strategie je nechat žít obě značky odděleně, těžit z toho, že budou mít na trhu dvě silné značky, dvě skupiny uživatelů, ale já tomuto nedávám příliš mnoho šancí do dlouhodobé budoucnosti. Je to mnohem náročnější na provoz, na personální zdroje a podobně. Spíš si myslím, že dřív nebo později dojde ke sloučení v jednu silnou značku nebo společnost. A samozřejmě už i při existenci těch dvou značek bude nutné řadu těch služeb konsolidovat a sloučit do jedné linie tak, aby si navzájem nekonkurovaly."