Na Českých drahách se bude propouštět, porostou ale také platy

vlak_hlavak3.jpg

Vedení Českých drah i železniční odboráři si mohli silvestrovského veselí užívat dvojnásob. Na poslední chvíli se jim totiž podařilo uzavřít kolektivní dohodu na rok 2004. Za jakých podmínek a zda skutečně byl důvod k oslavám, zjišťoval Herbert Brynda.

Silvestrovské dohodě mezi managementem a odbory předcházelo několik neúspěšných kol jednání. Nakonec byla kolektivní kolektivní smlouva na rok 2004 uzavřena s tím, že platy na dráze, které jsou v současnosti o téměř tři sta korun vyšší než je celorepublikový průměr, meziročně vzrostou o pět procent. Podle odborového předáka Jaromíra Duška jsou vyjednané podmínky kompromisem, se kterým není spokojena ani jedna ze stran, rozhodující je podle něj ale skutečnost, že zůstane zachován sociální smír. Odboráři totiž v případě neuzavření kolektivní smlouvy do konce roku hrozili stávkou:

"Po jednání s prostředkovatelem zná zákon dvě možnosti, buď rozhodce nebo stávku, a my si myslíme, že se v tomto státu na rozhodce rozhodně nedá spolehnout. V případě, že by nedošlo k dohodě ani v průběhu lednových a únorových jednání, tak by zřejmě došlo ke stávce."

Tolik Jaromír Dušek. Zachování sociálního smíru bylo také důvodem ústupků vedení drah, uvedl mluvčí Českých drah David Šťáhlavský. Stávka by podle něj ohrozila stabilitu společnosti před vstupem do Evropské unie:

"Podnik ustoupil s cílem zachovat stabilitu společnosti před vstupem do Evropské unie. Případná stávka, kterou hrozili někteří představitelé odborů by totiž vážně ohrozila existenci naší společnosti"

Vzhledem k tomu, že objem finančních prostředků, které mají ČD v letošním roce vyčleněny na platy, zůstane meziročně stejný a platy porostou, znamená to jediné: propouštění. Podle generálního ředitele ČD Petra Kousala dráhy letos propustí až deset procent ze svých osmasedmdesáti tisíc zaměstnanců:

"My jsme původně uvažovali o šesti tisících zaměstnanců, bude to ale určitě o něco více, kolem sedmi tisíc a podle mého názoru bude tlak na propouštění co nejdříve."

Odbory budou o propouštění diskutovat počátkem ledna a podle Jaromíra Duška generálního ředitele na své jednání přizvou. V kolektivní smlouvě na rok 2004 zůstane zachována na rozdíl od zákoníku práce kratší pracovní doba. Na druhou stranu se vedení drah s odbory dohodlo na redukci příspěvků na ozdravné pobyty. V kolektivní smlouvě zůstala také prodloužená dovolená a podnikový příspěvek na penzijní a kapitálové životní pojištění.