Na Den otevřených dveří do Národního technického muzea přišly tisíce lidí

Takový nápor návštěvníků Národní technické muzeum na pražské Letné už dávno nezažilo. Po letech, kdy v něm probíhala rozsáhlá rekonstrukce, přichystalo totiž na tuto středu Den otevřených dveří. Podívat se sem přišly doslova tisíce lidí. Muzeum se pochlubilo nově instalovanou Dopravní halou s řadou vzácných exponátů. Na podrobnosti jsem se zeptala generálního ředitele muzea Karla Ksandra:

Foto: Barbora Němcová,  Radio Prague International
"Národní technické muzeum, byť zatím jen na jeden den, se otevírá po více jak čtyřech letech. A mám z toho opravdu velkou radost, protože dnešní den je vlastně takovou zkouškou, která mi jasně říká, že na Národní technické muzeum se nezapomnělo. Během prvních deseti minut do muzea v rámci Dne otevřených dveří vstoupilo už více jak osm set návštěvníků."

Mohu potvrdit, že přišla opravdu celá Praha. Fronta čeká za dva rohy. Co nového nabízí Dopravní hala, ten hlavní prostor, kam lidé většinou míří?

"Ikona technického muzea, tedy Dopravní hala, nabízí mnoho nového. Návštěvníci, kteří si pamatují Dopravní halu před rekonstrukcí, tam některé exponáty neuvidí, protože v souvislosti s budováním Železničního muzea některé exponáty ubyly. Ze

Karel Ksandr
železničních exponátů tu víceméně zůstaly ty nejdůležitější, tedy ta nejstarší dochovaná lokomotiva, která jezdila na území České republiky, tedy lokomotiva Kladno. Je tam vagon císaře Františka Josefa, tzv. lokomotiva "hrboun", jedna z těch nejslavnějších rychlíkových lokomotiv, vyrobená v Kolbence v r. 1911. A z nových exponátů to jsou některá vozidla. Bude tam například vidět velmi zajímavý mercedes, který byl v roce 1952 překapotován ve Vysokém Mýtě. Můžeme říct, že je to nacistický mercedes se socialisticko realistickou karosérií, což je určitě jediný vůz na světě. Návštěvníci nově uvidí britskou stíhačku Spitfire, se kterou naši letci v r. 1945 přiletěli zpět do vlasti. A nově je tam instalována expozice hasičských stříkaček. Mezi těmito stříkačkami návštěvníci najdou velmi slavnou hasičskou stříkačku, která byla zakoupena Královským městem Prahou v r. 1881. A vlastně měla premiéru při požáru Národního divadla 12. srpna r. 1881."

Kdy ho neuhasila... Národní technické muzeum ovšem není jenom Dopravní hala. co všechno nabídne návštěvníkům, až se muzeum opravdu definitivně otevře?

Foto: Barbora Němcová,  Radio Prague International
"Další otevření bude 15. února. Nebude to ještě úplně definitivní, ale otevře se prvních pět stálých expozic. Vedle již zmíněné Dopravní haly to bude expozice architektury a stavitelství, expozice astronomie a exaktních věd, expozice tiskařství a polygrafie a tzv. Skleněný ateliér, což je expozice, která připomene historii fotografie."

Muzeum má ještě expozice i mimo Prahu, kam se předpokládám přestěhovaly i ty železniční exponáty, je to tak?

"Národní technické muzeum má samozřejmě i mimopražská oddělení. Některé železniční exponáty se přestěhovaly do našeho železničního depozitáře v Chomutově. A máme také areál, kde vzniká Centrum stavitelského dědictví. To jsou vlastně hospodářské objekty v areálu kláštera v Plasích"

A jak se nová expozice Národního technického muzea během Dne otevřených dveří líbila návštěvníkům?

"Moc hezká!"

Co se vám tam líbilo nejvíc?

"Letadla, auta. - Nejvíc auta a to letadlo. - A ještě ty motorky. - Všechno! Nejvíc motorky."

"Samozřejmě je to nádherné, a co až to bude otevřené celé. Mně zajímá Spitfire, protože já jsem byl sám aktivní pilot. Akorát je mi líto, že Spitfire by patřil spíš do Vojenského muzea, protože tam jsou válečné aeroplány."

Vy jste předpokládám chodíval do muzea i dřív, ještě než ho zavřeli. Chybí vám něco tady v Dopravní hale?

"Kdysi tady byla řada exponátů modelů. To bude zřejmě umístěné někde jinde, po dokončení. A jistě se sem rádi zase podíváme."

Foto: Barbora Kmentová