Na letištích budou ještě tvrdší kontroly

Cestující čekají na odbavení na mezinárodním letišti v San Francisku, foto: ČTK

Bezpečnostní rada státu v úterý doporučila vládě zdokonalit bezpečnostní opatření na českých mezinárodních letištích. Má se tak stát v souladu s evropskou legislativou, která začne v Česku platit od 1. května. Podrobnosti má Zdeněk Vališ.

Cestující si nechává snímat otisk prstů na Kennedyho letišti v New Yorku,  foto: ČTK
Přijatá opatření v podstatě aktualizují už ty kroky, které byly přijaty v uplynulých letech. Jde tedy o veškerou činnost související s odbavováním cestujících, s úklidem letadel, prostorami pro cestující a se všemi dalšími službami, které souvisejí s provozem na letišti. A samozřejmě také o činnost související se samotným průběhem letu. Podle Josefa Tureckého, ředitele odboru civilního letectví ministerstva dopravy, se aktualizací opatření zároveň sleduje jistá unifikace s předpisy v Evropské unii.

"Současný systém bezpečnosti je už na vysoké úrovni a cestující v podstatě nečeká nic moc nového. Úprava Národního bezpečnostního programu tedy obsahuje víceméně procedury, které už byly zavedeny po 11. září 2001, a v podstatě tedy nyní sledujeme jistou unifikaci předpisů v České republice, jejich popsání a přiblížení některých postupů i ostatním provozovatelům letišť v souvislosti s tím, že roste počet různých soukromých provozovatelů."

Aktualizovaná bezpečnostní opatření ale budou přece jen ještě o něco přísnější. Cestující musí například počítat s tím, že na jejich bezpečí budou dohlížet na některých linkách ozbrojení bodyguardi. Rovněž prohlídky pasažérů a jejich zavazadel budou důkladnější. Josef Turecký přiznává, že bezpečnostní rada schválila také jakýsi návod, z něhož například vyplývá, jak se má personál letiště či posádka letadla chovat k nepřizpůsobivým pasažérům. Tedy i lidem, kteří se za letu opijí a tropí výtržnosti. Turecký také upozorňuje, že cestující musí počítat s tím, že letadla odbavovaná z českých letišť mohou mít častěji zpoždění než dosud.

Cestující čekají na odbavení na mezinárodním letišti v San Francisku,  foto: ČTK
"My musíme respektovat bezpečnostní programy leteckých dopravců. A ti si také v souladu se svými pravidly sami vyhodnocují bezpečnostní situaci. Požadují proto některé postupy, třeba zvýšení detekční kontroly, požadují mnohdy i ruční provádění kontroly, požadují různé mimořádné prohlídky atd. V takových případech samozřejmě může dojít - v nepředvídatelných situacích - ke zpoždění řádově dvacet, třicet minut, když jde všechno dobře. Ani cestující, ani uživatelé se nemohou bránit přijetí těchto opatření, a nejen proto, že se jedná o jejich bezpečnost. Kdyby tak letecký dopravce nečinil, porušil by přepravní smlouvu, a některé problémy, které mohou nastat ve vleklých právních sporech, by mohly být velmi hrozivé pro tyto přepravce."

Cestující samozřejmě také bude zajímat, zda se zvýšená bezpečnostní opatření, a tím i vyšší náklady na nákup nové techniky, neprojeví třeba tím, že dojde ke zdražení letištních služeb. Ředitel České správy letišť Martin Kačer tvrdí, že tyto obavy nejsou na místě.

"Nákup nové techniky je průběžný a neprobíhá jen s ohledem na nový Národní bezpečnostní program, takže se budeme snažit, aby to nemělo vliv na další zvyšování ceny bezpečnosti pro cestující, ačkoliv civilní letecká doprava je jediná doprava, v níž si cestující za svou bezpečnost platí sami."

Podle ministra vnitra Stanislava Grosse nepřinesou nová opatření ani tlak na zvýšení policejního rozpočtu. Policie a tajné služby, jak uvedl Gross, už nyní monitorují nepřetržitě situaci na mezinárodních letištích. Se zvýšením početního stavu policie na letištích se tedy nepočítá. V souvislosti s návrhy na přísnější opatření na letištích už ale také zaznívají hlasy, že Česko by se mělo už dnes, před vstupem do Evropské unie, více chystat na širší debatu o rozšiřování sledovacích zařízení a o jiných krocích, omezujících osobní svobody, které mohou být jednorázově i obecně zneužity.