Nad Prahou vychází půlměsíc kultury Orientu
Ve znalostech orientální kultury má česká veřejnost značné nedostatky, tvrdí organizátorka festivalu Nad Prahou půlměsíc Lucie Němečková. Právě tyto mezery by měl týdenní festival zaplnit, stejně jako se to povedlo v posledních letech podobné akci zaměřené na africkou kulturu - festivalu Všichni jsme Afričani. První ročník orientální interkulturní akce začne už za několik hodin. Jak řekla hlavní pořadatelka Lucie Němečková Vilému Faltýnkovi, název je jen zástupný.
Pojmy jsou to hodně široké, co v těch sedmi dnech můžou diváci vidět?
"Je to hlavně divadlo a literatura, z literatury poezie. Protože já jsem divadelní dramaturgyně, mám k divadlu nejblíže a vidím tady velkou absenci titulů, které jsou psány autory orientálního původu. Tento ročník nabízí v první části divadelní zážitky a v té druhé se potom překlene k poezii, potažmo k muzice, která samozřejmě k orientu neodmyslitelně patří."
S jakými ambicemi do tohoto projektu vstupujete? Je to po festivalu Všichni jsme Afričani druhý podobně mimoevropsky zaměřený kulturní festival, co si od toho slibujete?"Já jsem přesvědčena, že nejdůležitější otázkou dneška vzájemného dialogu mezi kulturami. A tam kde selhává politika, musí nastoupit nějaké alternativní řešení a tím by měla být právě kultura. Já už jsem se během pořádání afrického festivalu přesvědčila, že to jde. Za těch devět let, co africký festival dělám, se tady částečně, ale významně probořily hranice mezi Afrikou a Evropou respektive Českou republikou a jejich občany. Ta situace ve společnosti je lehce islamofobní a měla by se myslím změnit."
Tím, že je české publikum nepolíbené znalostí orientálních kultur, spokojí se možná se vším, co se mu v tomto směru nabídne. Jak budete garantovat kvalitu? Jde v tomto případě vůbec o špičkovou kvalitu obsahu?
"Vezmeme-li si do ruky program letošního ročníku, jsou tam jména skutečně světově uznávaná a bohužel jenom v české republice tolik známá nejsou. Za všechny zmíním Mohameda Kacimiho, Maryam Khakipour nebo Atíka Rahímího, Mahmúda Darwíše, to jsou všechno umělci, kteří překračují ten orientální horizont, jsou kosmopolitní a uznávaní v euroamerickém kontextu, byť samozřejmě se odkazují na své orientální kořeny."