Narušení výhod hrozí stávkou
Osm železničních odborových svazů a Odborový svaz dopravy ve čtvrtek pohrozily vyhlášením stávky. Důvodem je zdanění zaměstnaneckých výhod, především režijních jízdenek. Všemu na vině je nový zákon o dani z přidané hodnoty platný od ledna, který firmám prodražil oblíbený zaměstnanecký benefit - slevy pro zaměstnance.
Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša popsal situaci takto:
"My požadujeme změnu tohoto zákona, aby nebyli zaměstnanci takto tvrdě postihováni za všechny výhody, které si dojednají v kolektivních smlouvách. A proto jsme vyzvali zástupce jak Českomoravské konfederace odborových svazů, tak i Asociace samostatných odborů, kteří jsou účastníky jednání tripartity, aby v úterý 2. února zařadili na jednání tuto problematiku. Pokud nedojde k nějakému uspokojivému řešení, tak svoláváme na pátek 5. února do Prahy zástupce všech odborových svazů, které působí v České republice k posouzení této situace, a pokud by se to nezlepšilo, tak bychom mohli rozhodnout i o datu případné stávky. Někteří z toho už vyvozují výraz 'generální stávka', my jsme tento výraz zatím ještě nepoužili, ale samozřejmě jestli by se ke stávce rozhodlo několik desítek odborových svazů, tak je to opravdu velká stávka, která by se dala i za generální takto označit." Mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob však soudí, že jde o nedorozumění, protože "nový režim daně z přidané hodnoty se netýká přímo zaměstnanců, ale zaměstnavatele".Zřejmě nejvíce zákon postihne dopravní podniky, které svým zaměstnancům prodávají levné celoroční režijní jízdenky, například České dráhy. Režim vydávání režijních jízdenek a tarify přitom neurčují dráhy, ale ministerstvo dopravy. Celkem má "režijku" téměř 200 tisíc lidí, ačkoliv dráhy mají necelých 30 tisíc zaměstnanců. Na jízdenku mají totiž nárok i propuštění železničáři, rodinní příslušníci nebo železniční důchodci. Právě dráhy v lednu přestaly svoje "režijky" na rok 2010 vydávat. "Chceme nejdřív počkat na stanovisko státních orgánů. Není zcela jasné, z jaké ceny by firma DPH měla odvádět," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Také ministr dopravy Gustáv Slamečka přiznává určité problémy a nejasnosti:"Cena režijní jízdenky je 250 korun, ale je obava, aby výklad nebyl takový, že se to bude platit z ceny obvyklé podobného jízdního dokladu, a vlastně jediný, který na trhu je, je roční jízdenka Českých drah na 1. třídu, která je nad 20 tisíc korun. Takže to je ten problém, já o tom problému vím. My teď s ministerstvem financí připravujeme pokyn, vlastně tu základnu, z čeho se to bude počítat."
Režijní jízdenka není pouze výsadou železničářů v Česku, říká předseda železničních odborů Jaroslav Pejša:
"Tento systém mají v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku. Všude tyto jízdenky jsou."
Pro železničáře je režijní jízdenka věc tradiční a nedotknutelná. Někdejší šéf železničních odborů Jaromír Dušek ji před časem popsal takto:
"Je to svým způsobem jakási vydržená stavovská skutečnost, o kterou železničáře nikdo nepřipravil ani za první republiky, ani za Hitlera, ani za komunistů. Železničáři to považují za jakýsi bonus, za něco, co je přece jenom trošku odlišuje od ostatních zaměstnanců: nepřetržitý režim, práce přes čas a v jakémkoliv počasí, v noci, v neděli, ve svátek."