Noční tramvají jezdí strážníci i revizoři
Cesta noční tramvají nebo autobusem nemusí být vždy příjemná. Mnozí cestující vám nemusí zrovna vonět, o agresivní opilce taky nebývá kolem třetí ráno nouze. Nejhorší je to ve velkých městech. Pražský dopravní podnik, radnice a policie se rozhodly situaci změnit a nasadily do nočních tramvají revizory, kteří chodí společně se strážníky. Jak to první den, vlastně první noc dopadlo? To je otázka pro Zdeňku Kuchyňovou. Mimochodem Zdeňko, máš nějaké zážitky z noční jízdy Prahou?
Asi mám štěstí. Jezdím autobusem a většinou tam všichni pospávají. Ještě se mi nestalo, že by tam někdo opilý vyváděl. Ne všichni a všude ale mají takovou klidnou cestu. Své by mohli vyprávět třeba řidiči. Když nastoupí skupinka agresivních opilců, to si pak nejsou zdravím jisti cestující ani zařízení tramvaje. Po Praze v noci jezdí po půlhodině devět tramvajových linek a jak říká mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová, důvod opatření je jasný.
"Zvýšit komfort cestujících i v nočních tramvajích, kde se především jednalo o podnapilé osoby, o bezdomovce, kteří samozřejmě lidem, kteří jeli třeba z divadla, znepříjemňovali cestování."
Kdy budete vyhodnocovat efekt opatření?
"Já bych celý tento projekt nazvala pilotním projektem. Počkáme tak dva, tři měsíce a potom zjistíme jestli je to opatření účinné. My samozřejmě nemůžeme mít v každé tramvaji hlídku hlídku městské policie a hlídku revizorů, ale máme na každé lince takovouto čtyřčlennou hlídku, to znamená, že za ty dva tři měsíce zjistíme, jestli to mělo účinek, a zda v tom budeme pokračovat tímto nebo jiným směrem."
Podle ředitele střážníků Vladimíra Kotrouše existuje přesný plán, jsou vybrané časy, místa i linky, v nichž je situace nejhorší. Většinou to jsou spoje z centra na konečné. Zatím jezdilo v tramvajích zhruba 7 hlídek, teď 15. Dopravní podnik začne na linky nasazovat pravidelně i revizory. Podle průzkumů totiž jezdí v noci načerno 15 až 20 procent cestujících, přes den jen 6 procent. Na jízdném v nočním provozu tak dopravní podnik přichází ročně asi o 12 milionů korun.
A jak noc vypadala? Na periferiích Prahy klid, v centru města živo. Plné kluby, vinárny, bary a hospody. Málokdo vydržel popíjet do ranního provozu a tak se po půlnoci postupně trousili na noční tramvaje a autobusy.
A právě tady na ně čekala změna. Na některých dopravních uzlech to vypadalo jako při manévrech a hlídky se postupně rozcházely do tramvají. Revizoři měli žně. V jejich sítích uvízlo mnoho černých pasažérů a rozdali stovky pokut. Také řada bezdomovců do tramvají, v nichž v noci jezdí z konečné na konečnou, nenastoupila. Právě ti mnoha cestujícím, jak uvedli v České televizi, vadí.
"Zápach a bojím se jich. - Určitě mi to vadí, každý je nepříjemný, když zapáchá."
Do poloviny roku se má zvýšit počet strážníků v útvaru Metro z 93 na 150. Jeho hlavní náplní bude zajišťování bezpečnosti v celé hromadné dopravě, nejen v metru, ale i v autobusech a tramvajích.