Praha prožila dopravní kolaps

Pražské metro, Foto: ČTK

Před srpnovými povodněmi jezdilo denně pražským metrem milion dvě stě tisíc lidí. Prahou protekla pětisetletá voda, která se provalila i do podzemních tunelů v metru. Okamžitě byla doprava v hlavním městě paralyzovaná. Lidé zvyklí na pohodlné metro se dnes tísní v přeplněných tramvajích a autobusech. Přesto se podařilo zabránit totálnímu dopravnímu kolapsu, potvrdil to našemu kolegovi Mikuláši Kroupovi generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Blažek.

Pražské metro,  Foto: ČTK
Prakticky okamžitě po povodni vyjelo do pražských ulic tisíc padesát tramvají, autobusů a vlaků, před kterými stál jediný úkol - zabránit dopravnímu kolapsu. Tedy pobrat zhruba milion a půl pasažérů každý den a bezpečně je dopravit, technicky řečeno, z bodu A do bodu B. K takovému úkolu bylo k dispozici více než tisíc řidičů. V médiích se stále objevují články o tom, že právě řidiči tramvají a autobusů jsou unaveni mnoha hodinovými přesčasy a způsobují dopravní nehody. Statistika kupodivu vypovídá o opaku. Srovnáme-li nehodovost za srpen a září minulého roku a tohoto, což je doba těsně po povodích, zjistíme, že celkový počet nehod v těchto měsících stoupl na 250, minulý rok jich totiž bylo 236. Ovšem loni musela tramvaj nebo autobus průměrně ujet 17 tisíc kilometrů než se jí přihodila nehoda. Po povodích musela ujet téměř 19 tisíc. Co z toho vyplývá. Paradox. Po povodních byla evidentně menší nehodovost než minulý rok. Jak je to možné.

"Naši řidiči musí často jezdit do nebezpečných míst. O to více se musí soustředit a dbát zvýšené pozornosti. To je jeden z více důvodů, proč klesla nehodovost."

Pražské metro,  Foto: ČTK
Tvrdí generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Blažek. Cestování v Praze však není nic příjemného. Přeplněné tramvaje a autobusy. Lidé otrávení z nepohodlného cestování. Vy osobně jezdíte dopravními prostředky po Praze, jestli ano, tak jaké to je? Ptám se Petra Blažka.

"Tak já osobně to mám tak padesát na padesát procent. Jsem však s dopravou po Praze spokojený, protože, pokud jedu tramvají nebo autobusem, jsem o mnoho rychlejší než automobily."

Dopravní kolaps v Praze po povodni nastal. O tom není pochyb. Například - tvoří se na silnicích v Praze dlouhé kolony stojících aut. Jakmile se stane sebemenší dopravní nehoda, má dispečink dopravního podniku pohotovost, protože desítky linek se musí okamžitě odklonit od zavedeného směru na okružní trasu, po které ovšem jezdí například náhradní autobusové linky. Ovšem celkově se dopravní situace zvládla, tvrdí Petr Blažek z Dopravního podniku. Podle něj tramvaje, autobusy, vlaky dokázaly přepravit lidi, tam kam potřebovali a to je přeci úkol číslo jedna Dopravního podniku . Na úspěchu se podílel fakt, že výrazně ubylo lidí, kteří jezdí každý den autem do práce. Kdo by totiž chtěl trávit dlouhé hodiny ve šňůrách. Těsně po povodních se zavedl na hlavních ulicích vyhrazený pruh pouze pro náhradní autobusovou dopravu. Takže jim osobní auta nemohly bránit v průjezdu. A tak lidé dnes v Praze kupodivu volí spíše nepohodlí, ale jistotu, že se včas dostanou, kam potřebují.

Konec konců pražské metro by mělo být zprovozněno už v březnu.