Další úseky železničních koridorů zprovozněny

Vlaky Českých drah mohou na některých úsecích jezdit od nynějška rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Převzaly totiž do užívání tři zmodernizované úseky tzv. prvního a druhého železničního koridoru, které splňují náročné podmínky pro zdvojnásobení rychlosti vlaků.

Železniční koridory mají po dokončení spojit jihovýchod, západ a sever Evropy a hlavně zrychlit a zkvalitnit přepravu lidí i zboží. V Česku se na jejich výstavbě pracuje už několik let. V úterý byly předány do provozu dva úseky prvního koridoru na téměř 80 kilometrech mezi Kralupami nad Vltavou a Ústím nad Labem. Jak řekla mluvčí Českých drah Zdena Celá, práce budou teď pokračovat na úseku Kralupy - Praha:

"Ta poslední trasa z Prahy do Kralup nad Vltavou bude dokončena v září příštího roku a tím bude zase velký kus trasy z Berlína do Prahy a Vídně přes Brno hotov. Nědky příští rok na podzim by se na této trase už měly objevit nové vlaky, tzv. Pendolína s výkyvnou skříní. Pro představu, je to něco ve smyslu francouzských TGV a budou to vlaky třetího tisícíletí."

Ve středu pak byl zprovozněn asi třiatřicetikilometrový úsek druhého železničního koridoru mezi Ostravou a Petrovicemi u Karviné, tedy k hranicím s Polskem. Podle generálního ředitele Českých drah Dalibora Zeleného vlaky v něm budou moci jezdit tak, jako mezi Kralupami a Ústím nad Labem, tedy až 160 kilometrovou rychlostí. Přinese i lepší bezpečnost dopravy:

"Poznáme, když je například přerušená kolej, protože návěstidlo, které před tím úsekem je, okamžitě začně svítit červeným světlem a vlaky se zastaví. Signalizuje se to i na stanoviště strojvedoucího tak, že ta bezpečnost je na velmi vysoké úrovni. Právě modernizace zmíněných úseků koridorů znamená i modernizaci zabezpečovacího zařízení."

Šéf železnice Dalibor Zelený nám také řekl, kolik lokomotiv, které dokáží vyvinout vysokou rychlost, České dráhy mají:

"My ty lokomotivy postupně rekonstruujeme z těch, které byly vyrobeny Škodou Plzeň v posledních dvaceti letech. V současné době je jich přibližně patnáct. My používáme lokomotivy, které patří Českým drahám, ale také lokomotivy železnic Slovenské republiky, protože ty, které s těmi vlaky jezdí u nás, jsou většinou lokomotivy slovenské. V současné době připravujeme vypsání výběrového řízení na dodávku dvaceti lokomotiv pro ryhclost až 200 kilometrů za hodinu, které budou moci jezdit nejěn u nás, ale prakticky po celé Evropě."

Celý první koridor mezi Děčínem a Břeclaví o délce 384 kilometrů měl být dokončen letos, ale kvůli opožděnému zahájení dvou staveb se termín posunul na příští rok. Práce na druhém koridoru z Bohumína do Břeclavi skončí v roce 2005. Každý z projektů vyjde na 36 a půl miliardy korun.