Český lev se nenudil
Tajnosti a mystifikace ze strany organizátorů do poslední chvíle provázely letošní vyhlašování výročních cen "Český lev". Šéf České filmové a televizní akademie a zároveň režisér přímého přenosu Petr Vachler předem představil pouze "gruzínského baviče Leopolda Šamila", neboli herce Martina Zbrožka, který v sobotu 6. března na pódiu pražské Lucerny udílení cen moderoval. Jak to nakonec vypadalo, o tom referuje Evelina Himalová.
"No, hodně, protože je to vlastně první velké filmové ocenění, kterého se mi dostalo doma. Já už jsem v zahraničí získal 'Oscara' a ještě navíc jednu nominaci, získal jsem také francouzského 'Césara' (za film Miloše Formana "Valmont" - pozn. red.), ale doma, to je pro mne veliké zadostiučinění,"
dodal jeden z nejvýznamnějších světových výtvarníků současnosti Theodor Pištěk s tím, že Českého lva váží tak, že ho věnuje památce svého otce, populárního herce stejného jména.
A kdo si dále odnesl v sobotu večer z pražské Lucerny České lvy?
Aňa Geislerová za hlavní ženský herecký výkon ve filmu "Želary". Jan Budař za hlavní mužský herecký výkon ve filmu "Nuda v Brně". Za výkon ve vedlejší roli ve filmu "Pupendo" Vilma Cibulková, a ve filmu "Jedna ruka netleská" Ivan Trojan. Tento snímek dostal i cenu za nejlepší hudbu. Za nejlepší výtvarný počin a nejlepší kameru byl oceněn "Mazaný Filip". "Želary", nominované i na amerického Oscara", které měly celkem jedenáct želízek v ohni, překvapivě skončily rovněž se dvěma lvy; druhého - vedle zmíněné představitelky titulní ženské role Anny Geislerové získal za nejlepší zvuk Jiří Klenka. Stejný počet cen má i divácky nejúspěšnější film roku 2003 "Pupendo". Nejvíce - celkem pět křišťálových sošek lvů - pobrala "Nuda v Brně". Na to, čím si vysvětluje skutečnost, že stejní akademici, kteří poslali k nominaci na Oscara jiný film, nakonec rozhodli, že je nejlepší, že má nejlepší režii, nejlepší scénář, nejlepší střih, a - jak už bylo zmíněno - ocenili i hlavní mužský herecký výkon, jsem se spoluscenáristy a režiséra Vladimíra Morávka zeptala..."Já myslím, že ten film je dojemný, a že se týká snad každého, kdo miloval, a hrozně se bál, jestli to bude umět prokázat. Lidé se mě dost často ptají, proč je černobílý. Protože je o těch vzpomínkách, o tom, co si pamatujeme už jakoby hodně z dálky, protože ty příběhy o tom ztrácení panenství a panictví jsou už trošku vybledlé. Jsou tak vybledlé, až jsou skoro vyrudlé. Jsou tak vyrudlé, až jsou skoro černobílé,"
vysvětlil ke svému úspěšnému filmu "Nuda v Brně" režisér Morávek.