Hitem nové turistické sezóny v Česku by se měla stát i Skalní města
V Česku se začíná pomalu rozbíhat nová turistická sezóna. Jednou z organizací, která má za úkol přilákat zahraniční turisty, a propagovat naše historické, přirodní či architektonické skvosty, je CzechTourism. Většina Evropanů zná z České republiky jen Prahu a to by se mělo změnit. Jak uvedl v rozhovoru se Zdeňkou Kuchyňovou, ředitel David Gladiš, rozhodli se proto zásadně změnit marketingovou strategii. Vybrali pět hlavních míst, na které se propagace zaměří.
Jaké formy vaší propagace a je na ni dost peněz?
My se účastníme asi padesáti zahraničních veletrhů, hodně se snažíme rozvíjet naše webové stránky, které máme, tuším, v šestnácti jazykových verzích. Naše zahraniční zastoupení ve dvaceti zemích dělají celou řadu propagačních akcí. Sázíme také na návštěvy zahraničních novinářů v ČR. Loni jsme pozvali přes 300 zahraničních novinářů a ukázali jim krásy naší země. De facto všichni poté napsali velice pozitivní a zajímavé reportáže a tím zvýšili publicitu a přitažlivost ČR v zahraničí.
Peněz na propagaci je samozřejmě málo. Pro srovnání - Rakousko má asi třicetkrát více peněz na propagaci než my a Maďarsko má asi 5,5 krát více. I když musím říct, že se nám podařilo od ministerstva pro místní rozvoj získat navýšení rozpočtu zejména na reklamní kampaň, která začíná v dubnu a poběží až do poloviny května ve čtyřech zahraničních televizních stanicích - CNN, BBC, Discovery a Eurosport. Poprvé v historii ČR se nám podaří zrealizovat skutečně klasickou reklamní kampaň propagující Česko jako lákavou turistickou destinaci.
Liší se nějak požadavky českých a zahraničních turistů, co se týče služeb, vybavenosti a podobně?
Já myslím, že už se to docela srovnává, že i čeští turisté jsou poměrně nároční a vidím to, když cestuji v regionech. Hotelům a restauracím, které se zaměřily na poskytování levných služeb za nižší kvalitu, těm se tak dobře nedaří. Zatímco ti, kteří se zaměřují na dražší služby, ale o to kvalitnější, ti mívají naopak plno.Jak jste spokojeni se spoluprací s regiony? Některé říkají, že se na ně zapomíná a jezdí k nim málo turistů.
Za rok a čtvrt, co jsem tady, tak mám všude pocit, že se to vyvíjí k lepšímu a že regiony vnímají stále více cestovní ruch jako jednu z nejdůležitějších součástí jejich činnosti. My se zaměřujeme na to, abychom v zahraničí propagovali ta místa, která jsou nejzajímavější. Každý národ vyhledává něco jiného. Regiony si musí rozmyslet, koho mají šanci oslovit a podle toho se přizpůsobit.
Jak dobře vy sám znáte Českou republiku?
Já mám projetou Českou republiku docela dobře. Například loni jsem téměř celou svou dovolenou - čtyři týdny - strávil tak, že jsme objeli na kole celou republiku. Takže jsem měl možnost na vlastní oči poznat třeba i to, jak jsou služby v regionech rozvinuté a kde jsou ještě nějaké rezervy.
Máte nějaké oblíbené místečko?
Moje nejoblíbenější místo je Adršpašsko - teplické skály. Ale snad v každém regionu se dá najít něco, kde je možné strávit klidně i celou dovolenou.