Z Kladna do Prahy se dostanete rychleji na kole než vlakem

Česká vláda nedávno podpořila budování cyklostezek a dopravu na kole ve městech i jejich okolí považuje za dopravu budoucnosti. Kolo bylo i jedním z dopravních prostředků porovnávacího dopravního testu rychlosti a nákladů na dopravu. Pod lupou byla i trasa z Kladna do Prahy.

Česká vláda nedávno podpořila budování cyklostezek a dopravu na kole ve městech i jejich okolí považuje za dopravu budoucnosti. Kolo bylo i jedním z dopravních prostředků porovnávacího dopravního testu rychlosti a nákladů na dopravu. Pod lupou byla i trasa z Kladna do Prahy. O Kladnu se dá říci, že je satelitem Prahy a denně odtud vyjíždějí tisíce lidí za prací. A výsledek testu se ukázal jako překvapivý. Cyklista byl rychlejší než cestující vlakem. Stařičká jednokolejná trať, vybudována ve druhé polovině 19. století, totiž stále čeká na modernizaci. Testu se zúčastnil i Český rozhlas - Radiožurnál a trasu z Kladna do Prahy jel na kole i jeho ředitel Alexandr Pícha. Kde se vzal nápad porovnat jednotlivé druhy dopravy?

"Ten nápad pochází z pražského magistrátu, který si chtěl ověřit, jak to funguje v Praze a tam jsme původně měřili cestující, kteří cestovali metrem, autem a na kolech. A ten nápad se nám natolik zalíbil, že jsme se ho rozhodli přenést mimo Prahu a rozhodli jsme se vyzkoušet městskou dopravu, příměstkou i meziměstskou dopravu. A to z Ostravy do Prahy, z Ústí nad Labem do Prahy a potom nakonec z Kladna do Prahy."

Vy sám jste se zúčastnil jízdy z Kladna do Prahy, jel jste na kole. Jak na této trase dopadly jednotlivé druhy dopravy?

"Nejrychlejší to bylo samozřejmě autem, které jezdilo vzdálenost zhruba 32 kilometrů pod jednu hodinu. Na kole jsme to jezdili asi za hodinu pět, hodinu deset minut no a vlakem to trvalo nejdéle. Kolem hodiny a čtvrt včetně cesty na vlak, zakoupení jízdenky a potom cestování z vlakového nádraží do centra Prahy."

Jaká je tato trasa pro cyklistu?

"Tak rozhodně cyklista v podmínkách v ČR si musí vybrat cestu mimo hlavní silnice, protože řidiči u nás ještě nejsou dostatečně kultivovaní a neberou ohled na cyklisty a také se samozřejmě cyklista nechce nadýchat smogu."

Jaký je tedy závěr tohoto projektu? Jaká doprava je nejlepší a nejekonomičtější?

"Kolo je dobrým dopravním prostředkem v Praze a blízkém okolí. V případě, že máte cyklostezky a nejedete přes rušné silnice. Bohužel Praha v tomto případě zaostává oproti jiným světovým městům. Takže bych řekl, že tak z deseti procent je ta cesta přes Prahu příjemná, ale z většiny míst v Praze bohužel pro cyklistu zatím nebezpečná. Pokud obecně srovnáme městkou a příměstkou dopravu s autem, tak auto je rychlejší, ale je asi dvakrát nákladnější."