Ministerstvo chce omezit reklamu na alkohol. Je otázkou, jestli k tomu bude politická vůle
Ministerstvo zdravotnictví chce omezit reklamu na alkohol. Hlavním důvodem je jeho vysoká spotřeba. Proti omezení reklamy se staví výrobci alkoholu, ale také Asociace komunikačních agentur a Hospodářská komora. Argumentují tím, že reklama je dostatečně regulovaná už dnes.
Reklama po 22 hodině? Bez živých herců?
Zatím existují jen návrhy. Například omezit reklamu na alkohol až po 22 hodině, reklamy bez lidí, bez vybízení k nezřízenému pití a tak dále. Výrobci alkoholu investují do reklam každým rokem zhruba dvě miliardy korun. Podle OECD vypije každý Čech asi 11 a půl litru čistého alkoholu za rok. Žebříčku vévodí Litva, Češi jsou čtvrtí.
"ČR se pravidelně řadí v mezinárodních srovnáních na špici států s nejvyšší spotřebou alkoholu. Tristní je i to, že přední příčky zaujímáme i v nejmladších věkových kategoriích. Z mezinárodních doporučení jednoznačně vyplývá, že regulace reklamy je jedním z nejúčinnějších nástrojů pro řešení tohoto významného problému pro lidské zdraví," uvedla mluvčí ministerstva Renata Povolná.Návrh podporuje i adiktolog, Miroslav Barták: "Reklama na alkohol má velký dopad na děti a mladistvé. Skupina 15 až 18 a abstinenti jsou ti, na které by se ta reklama neměla zaměřovat."
Omezení reklamy se obávají organizátoři sportovních a kulturních akcí
Podle výrobců alkoholu přispěje omezení reklamy k tomu, že lidé budou pít levnější a méně kvalitní alkohol. Problém budou mít i organizátoři různých sportovních a kulturních akcí. Právě výrobci alkoholu totiž patří mezi významné sponzory například hudebních festivalů.