Na železničních přejezdech přibývá nehod i mrtvých

Foto ilustrativa: Tomáš Šácha

Počet dopravních nehod na železničních přejezdech proti loňsku narostl. Stalo se jich více než sto, přibývají i mrtví. K tragické bilanci přispěl druhý červencový víkend, během něhož zahynulo na přejezdech pět lidí, což je stejně jako za květen a červen dohromady.

Foto: Tomáš Šácha,  Český rozhlas

Téměř každý den se objevuje informace, že se střetlo auto s vlakem nebo vlak srazil člověka. Jenom za posledních pár dní se stalo několik nehod. 16. červenec - na Lounsku se střetl rychlík s osobním automobilem. Řidička se zranila, vlak vykolejil, škoda je přes 20 miliónů korun. 18. červenec - vlak srazil a usmrtil člověka na železničním přejezdu vedle zastávky v Černošicích u Prahy. 19. červenec - na železničním přejezdu v Mělníku se vlak srazil s osobním autem, pro řidičku přiletěl záchranný vrtulník.

Nejtragičtější byly právě dny mezi 11. a 18. červencem, uvádí Martin Drápal z Drážní inspekce:

"Drážní inspekce eviduje devět mimořádných událostí na železničních přejezdech. Zemřelo při nich šest osob. Od začátku letošního roku Drážní inspekce eviduje 110 střetnutí na železničních přejezdech, při kterých zemřelo 21 osob a dalších 42 bylo zraněno. Při porovnání s loňským rokem evidujeme nárůst počtu střetnutí o 16 procent."

Správce kolejí chce investovat do závor i moderních technologií

Foto: Barbora Němcová,  Radio Prague International
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce vybudovat do roku 2023 na téměř všech přejezdech na silnicích první třídy závory. Do konce letošního roku budou závory na 132 ze 164 přejezdů. Správce kolejí tak reaguje na rostoucí počet nehod na nezabezpečených přejezdech.

Cestou ke zvyšování bezpečnosti je také instalace moderních technologií. Ve třech lokalitách - v Pardubicích, Olomouci a ve Studénce se testují detektory překážek. Aktuálně je také ukončeno testování kamerové technologie s automatickou detekcí přestupku a registrační značky vozidla.

Pomoci může i předřazená signalizace

Uvažuje se také o zavedení tzv. předřazené signalizace. Soukromá firma ale zatím nedostala povolení k její instalaci. Funguje tak, že závory a semafor jsou několik desítek metrů ještě před samotným přejezdem, popisuje Vladimír Kranz ředitel firmy, která systém zajišťuje.

"Jsou umístěné asi 60 metrů před přejezdem, což je před ochrannou zónou dráhy. Potom to zařízení sestává buď ze závor se světly, a nebo k tomu ještě předřadíme další semafor, který zastaví to vozidlo prakticky ještě před tou závorou."

Ke konci loňského roku bylo na českých železnicích 7858 přejezdů, z toho bylo 3720 zabezpečeno výstražnými kříži a 4138 bylo vybaveno světelnou a zvukovou signalizací, z toho 1418 navíc se závorami.