Billboardy podél silnic a dálnic zakázal zákon před rokem, polovina dál stojí
Už téměř rok nemají podél dálnic a silnic první třídy stát billboardy. Řada z nich ale dosud nebyla odstraněna. Z informací ministerstva dopravy vyplývá, že zhruba tisíc nelegálních poutačů u hlavních tahů stále zůstává a dál ohrožuje řidiče aut. Situace by se ale měla v následujících týdnech změnit.
Firmy ale s likvidací poutačů nepospíchaly, navíc některé z nich inzertní plochy stále nabízejí. Svaz provozovatelů venkovní reklamy ale podle mluvčího Lukáše Váni s ministerstvem spolupracuje, reklamní plochy dál nenabízí a postupně je likviduje.
„Svaz spolupracuje s ministerstvem dopravy a s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Jsou firmy, které nespolupracují, billboardy neodstraňují a dokonce i reklamu stále prodávají. Co se týká členů svazu, tak my billboardy odstraňujeme a reklamy neprodáváme," uvedl Váňa.
Mezi ty, kdo nesouhlasí s odstraňováním reklamních ploch, patří i americká společnost A.C.E. Media, která hrozí Česku kvůli omezení billboardů mezinárodní arbitráží. Novele zákona se původně vzepřela také společnost Czech Outdoor, která loni na podzim nahradila reklamní sdělení na billboardech českou vlajkou s tím, že v tom případě nejsou reklamním poutačem. To ale ministerstvo odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolena právě jako nosiče reklamního obsahu. V úterý se společnost s ministerstvem dohodla, že odstraní všechny své billboardy z ochranného pásma kolem dálnic do konce září.
Billboardy budou odstraněny v následujících týdnech
Další neposlušné provozovatele ministerstvo nemůže nijak postihovat. Může je maximálně k odstranění vyzvat, billboard pak spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) samo odstranit a náklady na provozovateli vymáhat. V současné době ministerstvo dopravy jedná s provozovateli reklamy, aby zbývající plochy sami odstranili.„Aktuální příslib je od největší společnosti vlastnící reklamní plochy v České republice (BigBoard), že v následujících týdnech billboardy z ochranného pásma odstraní všechny. Zbývající reklamu pak odstraní Ředitelství silnic a dálnic," uvedl mluvčí ministerstva Jakub Stadler.
Veškeré náklady na odstranění billboardu hradí jeho vlastník. Pokud se ho nepodaří zjistit, zaplatí odstranění majitel pozemku, kde je reklamní poutač umístěný. Likvidace jedné reklamní plochy stojí mezi deseti až třemi sty tisíci korun.