Týrání, problémy s úřady i krásný strom na zahradě – to vše se řeší na Senior telefonu
Týrání, zanedbávání i nedostatek soukromí - na to vše poukazuje Světový den proti násilí na seniorech, který připadá na 15. června. Ve světě se připomíná různě, v Praze například v tomto týdnu proběhla konference, která se problematikou zabývala. S týráním a nejen s ním se senioři mohou svěřit i na speciální bezplatné telefonní lince, kterou provozuje společnost Život 90. Vedoucí Senior telefonu je Magdalena Pavlíčková, která je i hostem dnešní rubriky Panorama.
"Myslím si, že náš název stáří spojuje byl stanoven proto, abychom si uměli říct, nakolik společnost, odborné instituce a i stát umí spojit své formy pomoci s konkrétními potřebami všech seniorů."
Vy vedete speciální linku pro seniory. Otázka se nabízí sama - s čím se na vás nejčastěji obracejí?
"Senioři se na nás v šedesáti procentech obracejí s tím, že jsou osamělí. Jsou osamělí, nemají si s kým popovídat, takže Senior telefon je právě specifický tím, že v rámci Linky důvěry neposkytuje jen krizovou intervenci a sociálně právní poradenství, ale naším třetím pilířem je doprovázení seniorů. Senioři nám mohou volat opakovaně."
A volají?"Volají. Jsou to tzv. opakovaní klienti, kteří s námi řeší nějaké svoje téma dlouhodobě. To opakované volání může trvat i v řádu měsíců a supluje jim rodinu nebo blízkého člověka. Konkrétně volají třeba s tím, že chtějí jen s někým sdílet třeba to, co měli k obědu, že byli na zahrádce a že jim tam rozkvetl strom. To jim bohatě stačí. Vyhovuje jim, že mají telefonní kontakt a vědí o něm, že je k dispozici.“
Co těch zbývajících čtyřicet procent, dá se to nějak rozdělit?
"Určitě. Část tvoří třeba sociálně právní poradenství, kdy klienti chtějí různé praktické rady. Senior telefon navíc nenabízí volání pouze seniorům, ale i pečujícím lidem, kteří se o seniora starají. Volají tedy hodně i rodiny a blízké osoby našich seniorů a doptávají se. Většinou je to v akutní krizi, kdy se něco stane. Klasický příklad: maminka nám upadla, zlomila si nohu v krčku, teď je po operaci, půjde do LDN a už teď nám řekli, ať si hledáme nějaký domov pro seniory a vůbec nevíme, jak se to dělá a podle čeho vybrat. Potřebujeme poradit."
A vy poradíte.
"Ano. Pokud neumíme poradit, což se nám taky může stát, třeba při specifických právních radách, tak Život 90 disponuje poradnami, do kterých umíme, pokud si to klienti přejí, ty lidi odkázat a nabídnout jim praktickou pomoc v tom, že se mohou objednat na konzultaci a sjednat si radu od našeho právníka."Jak je to s problémem týrání a zanedbávání? Obracejí se na vás lidé v těchto situacích často?
"Určitě se to primárně neděje tak, že by lidé zavolali na Senior telefon a řekli: Někdo mě tady mlátí. Stane se to většinou tak, že klienti volají opakovaně, je to například jejich pátý telefonát na Senior telefon. Poprvé řešili třeba to, jak mají výpověď na péči, potom volali, jak se dostanou k Národnímu divadlu a posléze, až když získají pocit bezpečí a důvěry, tak teprve jsou schopni otevřít náročné téma týrání. To je jedna z forem. Ta druhá forma je pak v případě, že klienti volají v nějaké akutní krizi s tím, že jim třeba někdo leze do domu."
Vzrůstá počet telefonátů s touto tematikou?
"Procentuálně u tématu násilí, zanedbávání a týrání evidujeme 22 procentí nárůst oproti roku 2015. To je velké číslo."