Seniorům pomáhá krizová linka, která potřebuje pomoc

Světový den připomenutí násilí na seniorech letos připadl na úterý 15. června. Kromě poukázání na závažný problém byla zároveň v České republice vyhlášena sbírka na provoz nepřetržité bezplatné krizové linky, která pomáhá týraným starým lidem.

Násilí, kterým se myslí nejen fyzická agrese, ale i zanedbávání péče, neuctivé chování vůči starým lidem a finanční vydírání, je podle odborníků rozšířený, ale přitom skrytý jev. Jeho oběti totiž často svazuje strach.

"Třeba i z toho, že zveřejní, že je vlastní děti nějakým způsobem týrají. Mají strach zveřejnit takzvaný rodičovský debakl. Dalším problémem je strach ze sankcí. To znamená strach z eskalace onoho násilí nebo týrání. A tak raději trpí a říkají si, no já budu hodná, já budu hodnej, a on s tím přestane," vysvětluje ředitel sdružení Život 90 Jan Lorman a dodává:

"Je potřeba se ozvat. Jestli je týrají vlastní děti, tak to neznamená, že budu zticha a že když budu takzvaně hodný, tak že jaksi ta agrese přestane. Naopak. Je potřeba se ozvat. Je potřeba prostě dát určité limity."

Aby se týraní senioři měli kam ozvat, tomu slouží Senior telefon s číslem 800 157 157.

"Senior telefon poskytuje bezplatné služby od roku 2003. Do roku 2009 se obrátilo na Senior telefon 80 tisíc klientů. Od roku 2003 je poskytována bezplatná služba telefonické krizové pomoci a mnohým klientům velmi pomáhá tím, že nejsou limitováni, nemusí za svůj hovor platit a můžou využít tento prostor v době, kdy ho potřebují,"říká vedoucí krizové pomoci a poradenství sdružení Život 90 Jana Kosařová.

Podle tři roky starého výzkumu Jihočeské univerzity téměř každý osmý český senior někdy na vlastní kůži zažil fyzický útok či vyhrožování násilím od svých blízkých či ve svém okolí. Podíl ohlášených případů se přitom odhaduje na pouhých 16 procent.

Senior telefon zaznamená ročně mezi 150 a 180 případy domácího násilí. Celkově je telefonátů ale mnohem víc. Jana Kosařová upřesňuje: "Na Senior telefon se obrací ročně 12 tisíc klientů. Obracejí se s problematikou osamělosti, ztráty blízké osoby, se zdravotními problémy, se sociálními problémy nebo potřebují kontakty na nějaké sociální služby. Ale obracejí se tam i s problematikou týrání, zneužívání, s domácím násilím a také se suicidiálními tendencemi" - tedy sebevražednými sklony.

Linka je na cestě k pomoci jen prvým krůčkem, ale velmi důležitým, zdůrazňuje Kosařová: "Většina klientů potřebuje větší čas svoji situaci řešit. My podporujeme klienta, aby zvládl tu svoji situaci řešit svými silami, aby zvládl se obrátit třeba na policii, na právní poradny, na sociální poradenství nebo na intervenční centra."

Aby tato linka mohla dále fungovat dále, sdružení Život 90 vyhlásilo sbírku na účet číslo 233 897 63 09 / 0800, která potrvá až do konce dubna příštího roku.