Ekonomika
Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků nově zvolený prezident Spojených států, Donald Trump, neohrozí české exportní firmy. Těm se v USA daří každým rokem líp a letos se blíží k hranici sta miliard korun. Spojené státy patří mezi prvních 10 největších obchodních partnerů Česka.
USA jsou pro Česko nejvýznamnějším obchodním partnerem mimo státy EU
Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků nově zvolený prezident Spojených států, Donald Trump, neohrozí české exportní firmy. Těm se v USA daří každým rokem líp a letos se blíží k hranici sta miliard korun. Spojené státy patří mezi prvních 10 největších obchodních partnerů Česka. Jaké firmy nejčastěji dováží své výrobky za oceán?"Pokud se podíváme na strukturu našich vývozců, tak se jedná zejména o středně velké firmy, které mají v USA opět za obchodní partnery firmy, které jsou spíše rodinného charakteru,"říká Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.
Za oceán tuzemské firmy nejčastěji vyvážejí výrobky na bázi železa a oceli, motory a turbíny nebo třeba léky. Za posledních šest let se vývozy do Ameriky v korunách zvýšily na víc než dvojnásobek. Díky projektu MeoHUb v USA zabodovala třeba firma Bushman. Ta vyrábí košile nebo třeba bundy pro cestovatele. Její módu teď prodává největší internetový prodejce na světě - firma Amazon.Centrální banka dál pokračuje v intervencích
Česká národní banka dál pokračuje v intervencích proti posilující koruně. Jen v září utratila na devizovém trhu za nákup eur skoro 100 miliard korun. Jde tak o třetí nejvyšší objem od zahájení intervencí. Od začátku intervencí - tedy od roku 2013 - už centrální banka dala za intervence zhruba 700 miliard korun. Na oslabené koruně vydělali hlavně čeští vývozci, a to napříč všemi obory. Kdyby totiž centrální banka nezasáhla, přišli by nejméně o 610 miliard korun.Komu ale umělé oslabování koruny nevyhovuje, jsou firmy nakupující zboží v zahraničí. Zdražila například elektronika - hlavně fotoaparáty nebo třeba LCD televizory. Vyšší částky zaplatili i zákazníci za nákupy v cizině nebo za zahraniční zájezdy. Bankovní rada při posledním zasedání potvrdila, že termín ukončení intervenčního režimu vidí v polovině příštího roku. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Cyrrus pak koruna pravděpodobně posílí až k šestadvaceti korunám za euro.
Odliv kapitálu z ČR je podle vládní analýzy nadstandardně vysoký
Odliv výnosů firem z ČR je nejméně dvakrát vyšší, než by odpovídalo ekonomickým podmínkám v Česku a EU. Nejvýraznější je to v energetice a vodárenství, kde je neúměrně vyšší odliv výnosů než investic. Vyplývá to z vládní analýzy. Podle ní odliv výnosů z ČR a ze zemí střední a východní Evropy od roku 2005 převyšuje příliv nových zahraničních investic a reinvestic, což může být pro vývoj ekonomiky rizikové. Výrazný odliv výnosů je rovněž ve finančním sektoru, ale tam je i velký objem zpětně investovaného zisku. Podle studie je proto potřebné vytvořit nový udržitelný model ekonomiky, který by nebyl závislý jen na přílivu zahraničních investic.České dráhy prověřuje Evropská komise
Ceny jízdného na železniční trati mezi Prahou a Ostravou se dostaly až před Evropskou komisi. Do roku 2011 byly České dráhy na této trati jediným dopravcem. Po tom, co na trh vstoupily konkurenční Regio Jet a Leo Expres, podle zjištění komise dráhy výrazně zlevnily jízdné. Komise má proto obavy, že dráhy snížily ceny tak, že ani nepokryly náklady na službu. České dráhy trvají na tom, že zákon neporušily, říká jejich mluvčí Radek Joklík:"My pochpitelně trváme na tom, že k porušení zákona nedošlo. Jsme připraveni to Evropské komisi dokladovat, stejně jako to činíme v případě šetření os Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže."
Antimonopolní úřad se případem zabývá víc než pět let. Na to upozorňují soukromí dopravci majitel RegioJetu Radim Jančura a majitel LeoExpressu Leoš Novotný. Vyšetřování Evropské komise vítají.
Nezaměstnanost klesla na pět procent
Lidí bez práce ubylo, nezaměstnanost klesla na pět procent. Celkem si tak práci hledá přes 366 tisíc lidí, třetině lidí je nad 50 let. Volných míst nabízeli zaměstnavatelé více než 139.000. Stále ovšem platí, že nemalá část z této nabídky jsou v podstatě ležáky, které nenalákají nezaměstnané ani v problémových regionech. Česká ekonomika si zároveň udržela nejnižší míru nezaměstnanosti v rámci EU.Nejnižší nezaměstnanost zůstává v Plzeňském kraji, a to 3,4 procenta. O druhé místo se dělí Praha, Královéhradecký a Pardubický kraj s 3,6 procenta. Naopak nejvyšší nezaměstnanost je stále v Ústeckém kraji, kde ale klesla o tři desetiny procentního bodu na 7,8 procenta.
Poslanci souhlasí, aby byly tiskoviny ve snížené desetiprocentní sazbě DPH
Sněmovna ve zrychleném režimu schválila už v prvním čtení návrh poslanců KSČM na přeřazení novin a časopisů z nynější patnáctiprocentní sazby daně z přidané hodnoty do sazby desetiprocentní. Má to pomoci snížit ceny a zvýšit prodej tisku. Vláda sice s tímto návrhem loni vyslovila nesouhlas, nyní však pro něj vedle opozice hlasovala i řada poslanců vládní koalice.Ministerstvo životního prostředí podpoří nákup vozidel na alternativní pohon pro obce a kraje 100 miliony korun
Sto milionů korun dá ministerstvo životního prostředí krajům a obcím na nákup ekologicky šetrných vozidel. Úřad tak chce přispět ke zlepšení ovzduší a snížení hluku ve městech. Obce a kraje si můžou podávat žádosti. Nejvyšší částkou podpoří podle ministra životního prostředí z hnutí ANO Richarda Brabce nákup elektromobilů:"Dotace na elektromobil bude až 220 tisíc. To by měla být hranice, kde už je nabídka vozů taková, že se s tou dotací takřka vyrovnají pořizovací náklady. Tam je hlavní rozdíl v té investici, kdežto ty provozní náklady jsou zase nižší. Takže my věříme, a máme už konkrétní poptávky, že obce a kraje by měly mít za těchto okolností zájem."
Elektromobilů jezdí v současné chvíli v Česku přibližně tisícovka, podle plánu ministerstva životního prostředí by jich v roce 2020 mohlo být až 6 tisíc. O příspěvek na ekologicky šetrná vozidla je možné požádat až do konce března. U aut na hybridní pohon bude příspěvek 200 tisíc korun, u vozidel na zemní plyn 50 tisíc.Úřad předpokládá, že žádosti půjdou především z těch míst, kde se dlouhodobě potýkají se znečištěním vzduchu- konkrétní zájem už má třeba město Ostrava. Energetické a plynárenské společnosti prohlašují, že pokud bude konkrétní poptávka po zřízení nabíjecích stanic, jsou připravené reagovat a vybudovat je.
Stavba obchvatu Třince skončí podle původního plánu
Portugalská firma Mota-Engil se vrátí na stavbu obchvatu Třince. Po setkání s vedením společnosti to oznámil ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok. Společnost ze stavby odešla poté, co se její tuzemský partner dostal do insolvence. Starostka Třince Věra Palkovská dohodu přivítala, podle ní je silnice jedním z hlavních tahů spojujících Česko se Slovenskem a Polskem:"Situace je v současné době na Třinecku neúnosná. Naší částí regionu projíždí zhruba 30 tisíc aut denně. To, že odešla firma ze stavby, byl naprostý šok a zděšení."
Podle ministra Ťoka se po silnici mělo začít jezdit v původním termínu, tedy na konci září příštího roku, měnit by se neměla ani cena: "Pro nás je nesmírně důležité, aby byl dodržen konečný termín. Ten garantovali."Výstavba obchvatu Třince začala v roce 2014, stát by měla 4,5 miliardy korun.