Národní galerie zahájila letní sezonu
V únoru jsme byli svědky velkolepého zahájení zimní sezony Národní galerie, jehož vrcholem byla výstava Oskara Kokoschky. Poslední červnový čtvrtek začala letní sezona, a to hned čtyřmi výstavami ve Veletržním paláci. Nejvíc pozornosti připoutala výstava prací diplomantů AVU.
Rozsahem největší výstavou je výběr z diplomových děl absolventů AVU. Obsahuje na dvě obrazů, soch a instalací 48 mladých umělců, kteří ukončili studium v některém ze 17 ateliérů pražské akademie. Jejich učitelé a vedoucí ateliérů patří ke špičce českých výtvarníků – Jiří Sopko, Michael Rittstein, Martin Meiner, Vladimír Skrepl, Vladimír Kokolia, Jiří Petrbok, Milan Knížák a další. Jejich žáci připravili návštěvníkům pestrou podívanou. „Každý student pro diplomovou práci vytvořil celou sérii děl, a tak vybrat to nejlepší, co by sem vešlo, nebylo jednoduché,“říká kurátor výstavy Tomáš Hříbek a doplňuje: „Díla jsme rozdělili do tří různých prostor Veletržního paláce podle témat nebo jiných vnitřních souvislostí.“ V tzv. korsu, tedy průchozím prostoru, které začíná kavárnou a pokračuje podél celé přední strany paláce, najdeme kontrast starého a toho nejsoučasnějšího. To staré představují restaurátorské práce barokních obrazů a to současné např. betonová instalace Křížová cesta sochařky Petry Křivové nebo velká keramická deska sochaře Martina Velíška s vtipným názvem Záznam procházky, znázorňující psa v různých fázích pohybu.
V hale A, umístěné na levém boku Veletržního paláce, jsou instalována díla, vztahující se k osobní a dějinné paměti. Osobní paměť tu ztělesňují např. Klára Vystrčilová se svou sérií portrétů, ručně vyšívaných na plátně, nebo Štěpánka Sigmundová a její fotografická stěna, nazvaná Externí paměť. Prostory korsa a haly A nebyly dosud otevřeny pro veřejnost. Jejich zpřístupněním může návštěvník projít celé přízemí Veletržního paláce a uvědomit si jeho obří rozměry a funkcionální čistotu.
Největší část studentských prací je umístěna v mezaninu v hlavním výstavním prostoru. Najdeme tu hlavně malíře a grafiky. Zde pozornost upoutá mj. malíř Tomáš Honz, absolvent ateliéru Michaela Rittsteina. Honz je krajinářem a jeho obrazy jsou charakteristické zvláštní spirituální až tísnivou atmosférou. Z dalších výrazných absolventů připomeňme grafika Františka Nováka s cyklem velkých kreslených postav Marcel, Novák, Husák, Veroniku Dobešovou z atelieru Milana Knížáka s dílem Lahve, kombinujícím obraz a lahvovou instalaci, nebo Jiřího Siebla z ateliéru Martina Meinera s obrazem Ostravské laguny. Desítky výtvarníků, jejich přátelé a rodinní příslušníci se postarali o to, že v jinak statických a ztichlých prostorách Veletržního paláce zavládala živá pouliční atmosféra. Afterparty byla slyšet dlouho do noci.
Druhá velká výstava, zaujímající poslední patro Veletržního paláce, představuje osobnost a dílo architekta Lubora Marka (1915-2000). Expozice je složena především z Markovy pozůstalosti, kterou Národní galerii věnovala rodina. Dnes téměř neznámý Marek vystudoval před válkou architekturu v Praze. Za války se s firmou Lozovský a Štefanec dostal na Slovensko, které nebylo tolik omezeno dostupností stavebních materiálů jako zbytek českých zemí v protektorátu. „Každý, kdo tehdy měl prostředky, investoval do staveb,“říká kurátor výstavy Jan Potůček, „byla to jedna z mála možností, jak dobře uložit peníze.“ Na Slovensku se stal Marek především projektantem chat a horských hotelů. V nich kombinoval český funkcionalismus se slovenskou rustikální tradicí.
V protikladu k bílému čistému funkcionalismu najdeme v jeho projektech dřevěné prvky, různé druhy šikmých střech, věžové konstrukce atd. Řada staveb navržených Markem na Slovensku dosud stojí – chaty, hotel a stanice lyžařského areálu Chopok a také velký obytný/obchodní dům v Gorkého ulici v Bratislavě. Do Prahy se Marek vrátil v roce 1950. Účastnil se soutěží na dostavbu Staroměstské radnice a pražské koncertní haly. Pracoval ve Studijním a typizačním ústavu, kde navrhl malý provizorní školní pavilon, který měl překlenout chybějící občanské vybavení. Několik takovýchto „levných“ školek dosud stojí v Praze. Lubor Marek, jehož otec byl výtvarný kritik Národních listů R. J. Marek, byl také zručným kreslířem. Jeho výtvarný cit dokládá několik olejomaleb.
Třetí výstavou začínající letní sezony je 2. kapitola Prostoru pro pohyblivý obraz (Moving Image Department). Prostor pro pohyblivý obraz je novou expozicí NG a nachází se v hale B v zadní části Veletržního paláce. Byl otevřen se začátkem zimní sezony letos v únoru a je věnován nejmladšímu umění – videoartu. Každá sezóna bude znamenat kompletní obměnu expozice, proto název 2. kapitola. „V prostoru najdeme 7 současných umělců, zabývajících se filmem, videoartem či animací. Spojujícím tématem jejich děl je etnologie a archeologie,“říká kurátor výstavy a šéfkurátor NG Adam Budak.„Díla nabízejí odlišný pohled na minulost a schopnost přetvářet ji tak, abychom lépe pochopili, co se odehrává s našimi vlastními životy tady a teď,“ vysvětluje druhý kurátor Jan Kratochvil. Mezi nejzajímavější díla patří Chapters – projekce se středozemními rity kyperské umělkyně Haris Epaminondy a expozice rakouského výtvarníka Josefa Daberniga. Ten pracuje přímo s prostorami Veletržního paláce – a to ve dvou rovinách. Jeho fotografie současných kancelářských prostor NG s opotřebovaným inventářem vrací diváka do 80. let minulého století. Jsou nainstalovány v dosud využívaných a skromně vybavených prostorách tzv. malého mezaninu, kam zaměstnanci NG chodí na oběd.
Poslední výstavou je projekt Introducing, v němž známí kurátoři představují nadějné autory. Tentokrát kurátorka Charlotta Kotik z Brooklin Museum of Art vybrala instalaci studentky AVU Romany Drdové s názvem Overlook. Toto slovo lze přeložit jako pohled a také přehled. Pohled proto, že sestava skla a zrcadel jakoby odhmotňuje výstavní prostor a divák si uvědomí jeho strohou základní konstrukci. A přehled proto, že dílo lze snadno přehlédnout. A navíc: ze salonku má divák krásný pohled/přehled po malé výstavní dvoraně.Výstava Absolventi AVU trvá do 2. srpna, ostatní do 20. září. Stávající expozice ve Veletržním paláci ještě v červenci doplní výstava Umělci a proroci: Kupka, Schiele, Hundertwasser, Beuys a další.