Začal nový školní rok

Foto: Filip Jandourek
0:00
/
0:00

V pondělí začal žákům základních a středních škol a konzervatoří nový školní rok. Jaký byl jeho start a co žáky a učitele čeká?

Marcel Chládek se zdraví s prvňáčky,  foto: ČTK
Do lavic po prázdninách usedlo okolo 115 000 prvňáčků, což je oproti loňsku asi o 4000 více, do prvních tříd totiž nastupují silné ročníky 2007 a 2008. Celkově zasedlo do lavic více než milion 200 tisíc žáků. Před tabule se vrátili také učitelé, letos s příslibem zvýšení platů, které potvrdil i ministr školství Marcel Chládek:

"Protože se nám podařilo 300 milionů korun vyčlenit ještě ze stávajícího rozpočtu na odměny pro učitele teď na podzim. Od příštího roku se poprvé v historii výrazně navyšuje rozpočet českého školství o 4,2 miliardy. Z toho 2 miliardy půjdou na platy učitelů a půl miliardy na platy nepedagogických pracovníků."

Václav Klaus mladší,  foto: Šárka Ševčíková
Opoziční ODS ale způsob odměňování učitelů kritizuje. Václav Klaus mladší z expertní skupiny strany říká, že ministerstvo chce příliš zasahovat do fungování škol a že o platech učitelů by měl rozhodovat ředitel:

"Byly doby, kdy ředitel školy mohl rozdělit 20 procent mzdových prostředků a skutečně podpořit mladého učitele nebo naopak učitele, který jim to tam léta drží. Teď ředitelé peníze nemají, mzdy jsou dle tarifů a je to trochu problém."

Na učitele i žáky čekají letos také některé novinky a to i technického rázu. Na tradičním zahájení roku je zmínil ve škole Charlotty Garrigue Masarykové v Lánech i prezident Miloš Zeman. Dětem přál, aby jim rodiče koupili tablety. Nemusely by pak nosit těžké učebnice a vše potřebné by našly v tabletu. Tablety už zabraly místo klasickým učebnicím na gymnáziu v Klatovech. Škola jako jedna z prvních středních škol v kraji přechází komplexně na výuku, kdy klasické papírové učebnice nahrazují elektronické knihy v tabletech. S projektem začali na klatovském gymnáziu loni. Tablety už od roku 2011 používají i na základní škole a gymnáziu v České Kamenici. Jaké s nimi mají zkušenosti, popsal rozhovoru s Vladimírem Krocem tamní ředitel Daniel Preisler. O tabletech diskutoval také Tomáš Feřtek z obecně prospěšné společnosti EDUin.

Pane Preislere, nakolik se vám tablety ve výuce osvědčily?

Foto: ČTK
"Tablety se nám osvědčily. My jsme v tom roce 2011 pořídili 31 tabletů do takové speciální učebny, kterou mohou navštěvovat všichni žáci I. stupně, a od loňského roku jsme experimentálně vyzkoušeli vybavit tablety jednu třídu, byla to I. třída, na ty tablety dokonce přispěli i rodiče. Musím říci, že jsou takové zařízení, které nám nezpůsobuje žádné technické problémy, nedělají problémy ani starší generaci kantorů. Tuto naši aktivitu ocenili rodiče, kteří díky tomu, že na těch tabletech kromě výukových aplikací mohou žáci používat i elektronické učebnice, tak jim to umožnilo to, že nosí aktovky s tablety odlehčené o klasické papírové učebnice. Musím ale podotknout, že novináři někdy mylně píší, že se používají jen elektronické učebnice, ale je hrozně důležité, aby se to používalo dohromady. My tedy používáme klasické papírové učebnice, pracovní sešity."

Pane Feřteku, uznáváte nějaké kritické výhrady proti používání tabletů ve školách?

"Myslím si, že není ani tak důležité to, jestli používáme tablet v první nebo druhé třídě, podstatné je, co ty děti dělají ještě jiného. Zvláště u těch malých dětí je to tak, že ta psychika je s rozvojem fyzické stránky osobnosti velmi propojená, takže pokud ty tablety neomezují to, že se děti potřebují hýbat a zažívat svět rukama a nejen hlavou. Pak si myslím, že je vše v pořádku. Já proti tabletům ve škole nic nemám, ale je docela důležité, jakým způsobem je do té školy přivedeme, do jakého kontextu je zasadíme."

Pane Preislere, narazili jste na nějaká úskalí využívání tabletů při výuce?

Tomáš Feřtek,  foto: Alžběta Švarcová
"Musím říct, že jsme nenarazili a podotýkám, že klíčovou roli v té výuce sehrává učitel. Učitel, který dokáže využít ten tablet k motivaci v úvodu nebo k procvičování učiva. Navíc díky tomu, že máme tablety, které vydrží nepřetržitě po celou dobu vyučování, tak jsme neřešili za ty tři roky sebemenší problém."

Není ale pravda, že kvůli digitalizaci mohou mít děti nebo i dospělí problémy s písemnou gramotností, s pravopisem. Zvyknou si jen projíždět stránky na tabletu... A neodvádí je to třeba od četby klasických knih, pane Feřteku?

Foto: ČTK
"Ta odpověď je stále stejná a pan ředitel to říkal docela dobře. Tam je strašně důležité, jakým způsobem učitel ten tablet využívá. My si můžeme říkat, že tablety do školy nepatří, že odvádějí děti od čtení a dalších věcí, ale tablety v reálném světě existují. Škola je místo, které má vyrovnávat rozdíly mezi dětmi a reagovat na to, jak ten vnější svět vypadá. Já si myslím, že není jiná možnost, než ty tablety do školy dříve nebo později přivést a rozumně s nimi zacházet. Možná zmíním ještě jednu věc, proč jsou některé alternativní pedagogiky k tabletům rezervované. Jde o to, aby opravdu dítě ovládalo tablet a ne tablet dítě. To samozřejmě u těch menších dětí je trochu problém, protože oni té technice podléhají více, než je zdrávo. To pak musí škola hlídat."

Ještě jedna krátká otázka. Firmy chrlí stále nové inovace, není past v tom rychlém zastarávání hardwaru a tudíž zvýšené nároky na peníze rodičů potažmo školy?

Ilustrační foto: Filip Jandourek,  Český rozhlas
"Já si myslím, že ne. Tam záleží na výběru toho tabletu, aby nebyl ten nejlevnější a tak rychle nezaostával. Důležitou roli také sehrávají rodiče. Když jsme ty tablety po celý první rok v té třídě používali, tak jsme dělali pravidelné schůzky, kde jsme si říkali, jak používat ten tablet v přípravě na vyučování. Myslím si, že pokud to ta škola vezme zodpovědně a nevěnuje se jen tomu kantorovi, ale i těm rodičům, tak si myslím, že se ten tablet bude používat tak, jak se má."

Tablety a jiná moderní elektronika může mít i další úskalí, které už bylo naznačeno, upozornila na ně i inkasní společnosti KRUK. Podle jejích údajů náklady na školáka rok od roku rostou. Zatímco před pěti lety činily průměrně 2500 Kč na jednoho školáka, loni to bylo až 8400 korun a letos ještě více. Je to způsobeno nejen růstem cen tradičních školních pomůcek, ale právě také nákupem tabletů nebo notebooků. Rodiče jsou schopni se kvůli školním pomůckám i zadlužit. Podle informací společnosti se téměř osm procent zadlužených osob letos dostalo do finančních potíží právě kvůli půjčce související se školní výbavou pro děti.