O české vánoční ozdoby je zájem v USA i Německu
Skleněné vánoční ozdoby patří k českým Vánocům podobně jako stromeček nebo kapr. I ve světě jsou tyto ozdoby pojmem. Češi ozdoby nemění a nové moc často nekupují, protože mají doma léta staré kusy, které jen dají po Vánocích do krabice. Sklářům tak nezbývá nic jiného, než spoléhat hlavně na vývoz do evropských států i do Ameriky. Ten je ale nejistý - i přesto se ale výrobci především z řad rodinných firem stále drží.
"Obecně se domníváme, protože přesné statistiky na to nejsou, že se jedná řádově o desítky společností, a to mám na mysli "společnosti." Určitě je i nepochybně mnoho fyzických osob, které se tím zaobírají, ať už legálně či nelegálně. Skutečně to ale není žádné větší odvětví, které by hýbalo s ekonomikou, nicméně je to tradiční odvětví a české vánoční ozdoby mají docela solidní kvalitu, ale řekl bych i perspektivu. protože jsou do určité míry skutečně originální."
Šéf jedné z firem pracujících podle tradičních postupů Miroslav Šorma popisuje, co jeho firma Vánoční ozdoby DUV-družstvo ze Dvora Králové vyrábí.
"Jsou to klasické skleněné vánoční ozdoby, je to všechno ruční výroba - od kuliček, přes rakety, zvonečky, olivy, ptáčky, špice, různé formové výrobky a různé volné tvary. Tento sortiment, toto složení výrobků se vyrábí opakovaně každý rok. Trendy se u nás projevují pouze v použití barev, toho dekorování. Občas se podaří vymyslet nějaký nový tvar, ale to není trend, to zkrátka je vždycky z něčeho odvozeno."
Jistý zlom ve výrobě vánočních ozdob nastal ve 30. letech a měl souvislost s tehdejší ekonomickou krizí. Český sklářský ústav v Hradci Králové rozhodl pomoci asi dvěma tisícovkám propuštěných sklářů. Z Německa pozval odborníka, který je naučil foukat sklo. K tomu vypsal soutěž na nové originální dekory. Veřejnost také ústav vyzval, aby kupovala české vánoční ozdoby. 30. léta jsou tak zlatým věkem pro export ozdob. Přes dvě třetiny exportu tehdy mířily do USA, což je podobné současné situaci. Více o exportu říká Karel Havlíček."Vyváží se pochopitelně tam, kde se Vánoce slaví podobně jako u nás. Troufám si tvrdit, že je to v podstatě celá Evropa. Dovedu si představit, že se to vyváží docela solidně do Spojených států. Zase ale pozor - musí to být adekvátní té hmotě, která se vyváží. Tím chci říct, že pokud je to skutečně dálné teritorium, tak převážíme hodně vzduchu, a to stojí mnoho peněz v rámci logistiky. Tam už potom ta cena roste poměrně rychle nahoru. Spíš bych řekl, že je to ta zóna střední Evropy a západní Evropy."
A proč jsou vlastně vývozy pro malé tradiční firmy tak důležité, zatímco domácí poptávka klesá?
"Jsme laděni tak, že odstrojíme stromeček, dáme všechno do krabice a za rok zase všechno to, co v té krabici bylo, vyndáme. Maximálně to, co se rozbilo, můžeme dokoupit. U nás skutečně jsou lidé velmi konzervativní, takže ty Vánoce si spojují s tím, jak je dělali, když byli mladí, malí. Do určité míry je to pro ně jakýsi symbol, jak to vypadalo před dvaceti, deseti nebo třiceti lety. Ve světě je to trošku jinak, tam obecně Vánoce, vánoční stromky a výzdoby podléhají hodně módním trendům. To je jedna věc a druhá věc - nezapomínejme, že české ozdoby jsou nejenom kvalitní a originální, ale v zahraničí jsou poměrně levné. To znamená, že poptávka po nich stále bude."
Kam vyváží malá firma Vánoční ozdoby, to popisuje Miroslav Šorma.
"95 procent naší produkce míří na zahraniční trhy, už i historicky. Většina odchází v podstatě na dřívější pomyslnou západní Evropu - především Německo, Rakousko, Itálie, Švýcarsko. Potom poměrná část produkce odchází do zámoří, to jsou Spojené státy, Austrálie, Kanada a Nový Zéland."Zajímavostí je, že vánoční ozdoby nepatří jen na stromky. V zámoří se ujaly také díky jednomu tamnímu zvyku. Když v průběhu adventu zazvoní u amerického domu pošťák, dostává obyčejně darem originální vánoční kouli zabalenou do speciální krabičky. Konkurence ale existuje i v rámci České republiky.
"Výrobců funguje určitě asi dvanáct, jestli ne více. Vždycky někdo zanikne a někdo zase vznikne. Ta konkurence v ČR nebo v okolních státech, jako je třeba Polsko, tak ta by se dala ustát. Máme přibližně srovnatelné cenové podmínky pro nákup materiálu a všech surovin, čili to by nebylo tak hrozné."
Největší konkurence ale pochází z úplně jiných, než evropských zemí.
"Největší konkurence už od roku 2002 je pro nás asijská, především čínská. Zaplavila svými produkty celou Evropu. Zbourala nám ty zámořské trhy, především americké. Každoročně oni umístění svých výrobků na evropské trhy zvyšují a my nejsme schopni jejich cenám tady konkurovat."
České ozdoby ale mají řadu konkurenčních výhod, zdůrazňuje Karel Havlíček.
"Je to sázka na tradici, je to sázka na kvalitu, je to sázka na dlouhodobé vztahy. To bych vůbec nepodceňoval, protože Číňané nepochybně dokáží vyrobit mnohé daleko levnější. Co jim trochu chybí, je ten osobní vztah se zákazníky a přece jenom pokud si vytváříme nějakou distribuční síť v této komoditě a v této oblasti, tak potřebujeme mít ty vztahy dlouhodobě podložené. Jsou dány nějakou důvěryhodností, jsou dány tím, že dodávka přijde, jsou dány jakýmisi platebními podmínkami. To všechno si myslím, že je docela důležité. Za další - dokážeme dodávat našim zákazníkům i relativně malé množství, zatímco z té Číny, pokud si to někdo bude objednávat, tak je to spíš po větších dodávkách a nebo přes různé překupníky, což už se pochopitelně zase zdražuje. Nezapomínejme ani na to, že je to věc, která je svým způsobem určitou hodnotou a mnozí, kteří si ji kupují, tak si chtějí koupit kvalitní ozdobu. Mají ten pocit, že nemají řekněme nic falešného, že mají něco, co skutečně někdo vyrobil ručně, že za tím je určitá práce. O Vánocích bych toto vůbec nepodceňoval."V roce 1937 bylo již Československo v oboru foukaných vánočních ozdob významným hráčem na trhu. Otázkou ale je, zda stejnou pozici obsazuje s ohledem na čínskou konkurenci i dnes. Miroslav Šorma si myslí, že výroba nezanikne.
"Myslíme si, že toto odvětví těžko zanikne. Je otázka, kolik lidí se na té produkci bude podílet, kolik zaměstnanců v České republice to bude vyrábět a jestli to bude forma družstevní, jako je u nás a nebo jestli to sklouzne všechno přímo do formy soukromého vlastnictví a bude to jako v Polsku, že to vyrábí rodinné firmy."A Karel Havlíček k tomu dodává, že i výrobci samotní budou muset zohlednit trendy ve vánočních ozdobách, jak je známe například ze zahraničí.
"Bude trochu ustupovat ta míra konzervativnosti, čímž neříkám, že se nebudou slavit Vánoce - to nepochybně budou. Tak, jak je dneska mladá generace více internacionální, to znamená že jezdí po světě a dívá se, tak určitě podlehne určitým trendům. Každý rok se dělají stromky jinak laděné. Tak, jak se tento módní trend bude vyvíjet, tak bych řekl, že se bude vyvíjet i nákupní chování našich zákazníků, zejména nové nebo mladší generace. To je ale pro výrobce dobré, protože potřebují aby se točilo zboží, a ne aby si někdo koupil ozdobu a dával jí tam dalších dvacet nebo třicet let. Pokud to takto půjde, tak si myslím, že je to v zásadě dobrá zpráva pro menší české výrobce."