České skiareály se pustily do investic
Jaká bude zimní sezóna a návštěvnost zimních středisek? Odpověď na tuto otázku dali přestavitelé Svazu obchodu a cestovního ruchu. Dá se čekat, že na Silvestra budou praskat hotely ve švech a podle průzkumů má být úspěšná sezóna. Hotely však zdraží o 7 až 10 procent. Důvodem je růst daně z přidané hodnoty.
Podle průzkumu, ve kterém odpovědělo 281 cestovních kanceláří a agentur, se v zimě na hory chystá téměř 80 procent Čechů. Většinou se jedná o třídenní a vícedenní pobyty. Sezóna by tedy mohla být dobrá, uvedl za hoteliéry Václav Stárek.
"Zimní sezóna by mohla být, pokud všechno vyjde, minimálně srovnatelná s tou sezónou loňskou, ne-li o něco lepší. Pražské hotely hlásí vyšší obsazenost, než měli v loňském roce. To asi kopíruje statistiku celého roku. Od ledna se zvýší snížená sazba DPH o 4 procenta. Zvýší se veškeré vstupy a my počítáme s tím, že v lednu dojde k navýšení cen."
Jak dodal prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka, skiareály už třetím rokem nezdražovaly. Pokud ano, stalo se tak v odůvodněných případech. Například když se přešlo z vleků na lanovky, což jsou náklady v řádu stovek miliónů korun. Do výrazných investic se letos v Česku pustilo 9 skiareálů.
"Celková výše investic je 700 miliónů korun. Rozšiřují se sjezdovky, propojují se mezi sebou. V letošním roce startuje největší dopravní lanová dráha, která bude na Růžovou horu z Pece pod Sněžkou. Stojí 300 miliónů korun a bude se stavět dva roky."
Lanovek se letos na českých horách staví pět. Připravuje se i řada akcí. Například sportovní areál Harrachov pořádá v prosinci Světový pohár ve skoku na lyžích. Podnikatelé na horách však nejsou příliš spokojeni.
"Podnikatelé na horách jsou rozhořčeni. Myslím, že to je to správné slovo. Nejsme schopni konkurovat v rychlém rozvoji nebo v nabídce skiareálům v okolních zemích zejména z titulu naprosto neporovnatelných dotačních a jiných podmínek, které státy Evropské unie sypou do rozvoje skiareálů. Ať už dotace, daňové úlevy, podporu zaměstnanosti, výstavbu infrastruktur. Do většiny skiareálů v Rakousku nebo v Itálii dojedete v podstatě po dálnici, to u nás není možné a v letošním roce ta míra trpělivosti areálů trošku přetéká tím zvýšením DPH."Podle Jakuba Juračky není zvýšení daně z přídané hodnoty na služby nic, co pomůže českému podnikateli na českých horách.
"Podnikatelé čekají, co se letošní zimu stane, protože loňský propad 15 - 20 procent nebyl ničím, co by hory podpořilo. Letos věříme, že se to zastaví, a že ty ceny budou kopírovat loňskou zimní sezónu a uvidíme vyhodnocení po zimě."
Právě zimní sezóna zásadně ovlivňuje ekonomickou situaci hor. Zemědělství v těchto polohách téměř nefunguje a průmysl už na horách také skoro není. Zaměstnanost v podhorských regionech proto vytvářejí právě podnikatelé v pohostinství a v lanové dopravě.
"V EU turismus, lyžování, lanová doprava, je vysokým procentem hrubého domácího produktu /HDP/ těchto států. V Rakousku 15,4 procent, my 2,9 až 3,5 podle různých statistik. Potenciál tady je obrovský. Máme 82 lanovek a asi 1300 vleků, takže máme co nabídnout, ceny jsou velmi dobré a orientujeme se primárně na rodiny s dětmi."
Stále populárnější je ve světě kombinace lyžování a termáních lázní. V Česku je to příklad Jánských Lázní. Trend směřuje i k propojení lyžování a wellness, u hotelů vznikají bazény, termální bazény jsou například v areálu Razula. V Jeseníkách se pak propojí tři skiareály, kde se na jeden skipas bude moci přejíždět. Jak však dodávají zástupci cestovního ruchu - české hory Alpám konkurovat nemohou.