S odvoláním proti výsledku státních maturit uspělo jen deset studentů
U státních maturit propadlo téměř dvacet procent studentů, každý pátý. Navíc téměř každý desátý student ke státní maturitě ani nebyl připuštěn. O přezkoumání výsledků maturit požádalo bezmála tisíc středoškoláků. S odvoláním ale na ministerstvu školství teď uspělo jen deset z nich.
říká ministr školství Josef Dobeš. To potvrzuje i ředitel Centra pro přípravu státních maturit Pavel Zelený:
"V případě písemných prací, kde odpovídají za vyřízení krajské úřady, navrhujeme mezi těmi, kterým měly být uznány žádosti, pět případů, kde by se mělo hodnocení zhoršit. Ani v jednom případě to neznamená, že by zkoušku neudělali, jde pouze o zhoršení hodnocení."
Příprava státních maturit trvala čtrnáct let a vystřídala se u ní řada ministrů. Současný šéf resortu Josef Dobeš se teď pouští do dalších změn. Jeho úřad po rok trvajících diskusích zveřejnil takzvané standardy. Jde o minimum znalostí, které by měly mít děti v pátých a devátých třídách. Odborníci podle ministra teď připravují otázky pro celoplošné testování žáků:
"Matematika, český jazyk a cizí jazyk. Tyto standardy chceme pilotovat v listopadu tohoto roku. Vyzkoušet si asi na sto školách technické zázemí, jestli on-line, přes počítač, dovedeme elektronicky zadávat a vyhodnocovat tyto testy tak, abychom příští rok vyzkoušeli generálku. Pak mám otazník, jestli generálku zopakujeme ještě jeden rok, nebo jestli už spustíme ostrou verzi. To bude zejména na připravenosti škol a technického zázemí."Do budoucna by měly vzniknout i standardy pro francouzštinu, němčinu, dějepis, občanskou výchovu nebo přírodopis.
Učitelé i školští odborníci opakovaně varují, že čtenářská gramotnost v Česku se neustále zhoršuje. Vyplývá to i ze studie, kterou zveřejnila Evropská komise. Vinu na tom mají především staré didaktické postupy, které nerespektují vývoj nových technologií a komunikačních prostředků. Českému rozhlasu to řekl Ondřej Hausenblas z Karlovy univerzity. Ke zlepšení celé situace je potřeba získat zejména mladé a kvalifikované učitele.
"Co by se dalo dělat a mělo dělat, je, že do školství získáme co nejvíc hodně nadaných, tvořivých a inteligentních učitelů. A to tam nepřichází. My máme učitele dost staré. A není to žádná oblast, kde by si nadaní a tvořiví lidé mohli vydělat a udělat kariéru. Jestli chceme, aby se děti za devět až třináct let naučily tomu, co to je pochopit docela složité souvislosti, potřebujeme k tomu mít především hodně kvalifikované učitele. A to u nás jde strašně pomalu, protože naše vlády dávají na školství strašně málo peněz."