Festival Česká chuťovka představí v Praze krajové speciality

Štramberské uši, valašské frgále, pardubický perník, moravská vína nebo tradiční staročeské občerstvení nabídne v Praze festival Česká chuťovka. Druhý ročník této gastronomické akce bude v centru Prahy na Staroměstském náměstí, kde vyrostou minimálně čtyři desítky stánků.

Pokud se na Staroměstské náměstí vydáte od 16. do 19. června, přivítají vás tu gastronomické speciality čtyř krajů - Moravskoslezského, Jihomoravského, Ústeckého a Libereckého. Cílem akce je podle pořadatelů přesvědčit veřejnost, že i tuzemští výrobci umějí vyrobit chutné a kvalitní potraviny.

"Česká chuťovka má být takovou bránou do regionů. My bychom chtěli, aby prostřednictvím České chuťovky se nejenom čeští občané, ale i zahraniční turisté seznámili s bohatou nabídkou, kterou v Čechách, na Moravě a ve Slezsku určitě máme. Během čtyř dnů by tam mělo projít zhruba 130 až 150 tisíc návštěvníků,"

přiblížil akci její organizátor Adam Weber. Festival by rád pomohl rozvíjet i gastroturistiku.

"Zatím když přijedete do menších měst, kde třeba mají významnou památku, tak si prohlédnete hrad, ale třeba se tam dobře nenajíte. Nebo netušíte, co tam mají za místní specialitu. My bychom rádi dali příležitost prostřednictvím České chuťovky i těmto výrobcům, ale hlavně regionům, aby se představily, aby svoji nabídku měly kde prezentovat. Propagovat víno na jižní Moravě mi přijde skoro jako nesmysl, protože tam to víno všechni znají a všichni ho ochutnali. Budeme rádi, že víno se bude prezentovat v Praze, kde se ho vypije spousta a lidi si pak třeba řeknou: to je dobrý nápad, pojedeme příští týden na den otevřených sklepů."

S festivalem Česká chuťovka spolupracuje i česká pobočka společnosti Slow Food, mezinárodní organizace starající se o podporu místních potravin. Ta letos vypisuje i kategorii Dětská chuťovka, uvedla Blanka Turturro.

"Oslovili jsme děti na základě stálých marketingových masáží, že dnešní mládež se stravuje především smaženými potravinami a především hranolky a nezdravě. Proto vznikl nápad oslovit děti a udělat dětskou chuťovku. Je to přímý dialog s dětmi, uvidíme, co z toho vznikne."

Premiéra festivalu Česká chuťovka se konala loni v září na pražské Kampě a přišlo 70 tisíc lidí. Festival se vlastně skládá ze tří částí. Soutěž startuje v červnu, kdy se koná i ochutnávka pro veřejnost. Vítězné výrobky budou vyhlášeny v polovině října. A poté bude ve spolupráci s dechovkovým festivalem následovat podzimní chuťovka. Cílem je vyzdvihnout, že Česko kromě přírodních a historických krás může nabídnout i kulinářský zážitek.

"Další smysl této soutěže je dát příležitost i malým firmám, které jsou zapadlé, neviditelné a které se snaží přežít při výrobě tradičních potravin. I to je metoda, jakým způsobem oslovit turistu, člověka, který chce cestovat a který se zajímá nejen o kulturní památky, ale také o gastronomické dědictví,"

dodala Blanka Turturro. Na festivalu chuti Čech, Moravy a Slezska by měl 18. června padnout i rekord. Bude tu ochutnávka obřího Štramberského ucha, upečeného ve Štramberku. Štramberské uši jsou voňavým cukrářským výrobkem z perníku. Ucho se tu peče už dlouho a váže se k němu vzpomínka na legendární vítězství štramberských křesťanů nad mongolským vojskem. Jak dodal Adam Weber, zajímavá bude i přeprava maxi ucha.

"Štramberské uši se budou prezentovat pod hlavičkou Moravskoslezského kraje. V sobotu 18. je ve Štramberku velká slavnost zaměřená právě na štramberské uši. Abychom tu slavnost propagovali, tak upečou velké ucho. Předběžná dohoda je metr devadesát. Příští rok mají dvou set leté výročí, tak udělají dvoumetrové. Ucho se upeče ten den ve Štramberku a pak se odpoledne rychle převeze do Prahy, kde ho na Staroměstském náměstí dáme ochutnat."

Potraviny, které vyhrají, si budou moci značku Česká chuťovka zdarma umisťovat na své výrobky. Je to značka, která vznikla spontánně. Odborná porota bez výrobců je podle organizátorů zárukou, že soutěž bude objektivní, a neovlivní ji komerční a lobbistické zájmy.