ČSA pravděpodobně zůstanou v rukou státu

Příští pondělí vláda podle plánu rozhodne o privatizaci Českých aerolinií. Stále více se ale ukazuje, že její rozhodnutí bude zřejmě negativní a přes 90 procent akcií nadále zůstane v rukou státu, který se pokusí o záchranu firmy ve vlastní režii.

Podle premiéra Jana Fischera vláda nemůže odložit rozhodnutí o prodeji ČSA, ale "rozhodně nebude prodávat za jakoukoliv cenu“. Jediný zájemce o koupi přitom nabízí jednu miliardu korun, ovšem při nulovém vlastním kapitálu ČSA. Společnost je ale v hluboké ztrátě, která by se do konce roku mohla vyšplhat až ke třem miliardám.

Vlastní jmění firmy tak dosahuje záporné hodnoty - podle opatrných odhadů je to asi mínus jedna miliarda korun, jsou ale i odhady o stovky milionů horší. Jinými slovy, stát by musel do ČSA okamžitě nalít více peněz, než kolik by pak ve splátkách dostával zpátky po dobu čtyř let.

Miroslav Dvořák,  foto: ČTK
Jinou možností je nechat akcie v rukou státu a věřit ve vyšší výnosy a tím i hodnotu ČSA v budoucnu. "Je potřeba počkat na ten restrukturalizační plán nového pana předsedy představenstva Dvořáka, který říká, že přijde s takovým plánem do nějakých tří týdnů. A to musí být naprosto jasný, jednoduchý, ozdravný proces," pobízí například vládu sociálnědemokratický stínový ministr průmyslu Milan Urban. A zároveň připomíná velké změny ve vedení společnosti, které nastaly začátkem týdne.

Krizový manažer Václav Novák opustil dozorčí radu po pouhých pár týdnech v jejím čele, kde ho nahradil ekonom, známý například z působení v Národní ekonomické radě vlády, Miroslav Zámečník. A Radomír Lašák sice zůstal výkonným prezidentem společnosti, ale v čele představenstva ho vystřídal zmíněný ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. A právě personální unie obou podniků má být jednou z cest záchrany.

Miroslav Zámečník,  foto: ČTK
"Určitě to není spojeno s nějakým akciovým propojením, že by jedna firma vlastnila akciový podíl v druhé firmě. To propojení je čistě pragmatické, kdy ušetří obě strany spoustu peněz a pomůže to jak na straně výnosů, tak na straně nákladů," vysvětluje Lašák.

Právě ČSA totiž dodávají pražskému letišti zdaleka největší podíl cestujících a je v jeho zájmu, aby ČSA přežily a prosperovaly. Obě firmy by tak mohly například propojit své činnosti související s handlingem, což je nakládání se zavazadly, ale předně, byť zatím neoficiálně, se uvažuje o tom, jak z vysoce ziskového letiště dostat kapitál do ztrátových aerolinií.

Nicméně ČSA musejí šetřit. Například většina odborových organizací přistoupila na snížení platů - u pilotů o patnáct, u letušek o deset a ostatních zaměstnanců o pět procent. Ochota nastala po změnách ve vedení, připustil šéf odborové organizace pilotů Filip Gaspar, který tak vidí i prostor pro další komunikaci: "Jsem přesvědčen, že se nám podaří nějaké dohody ještě před jednáním vlády týden dosáhnout. Takže určitě ty změny vítáme a považujeme to za krok správným směrem."

Nebude to ale jednoduché: nové vedené například chce, aby snížení platů bylo ještě mnohem razantnější.