České automobilky nemají z nejbližší budoucnosti strach

montazni_linka.jpg

Zatímco v Česku se právě otevřela cesta k případnému spuštění šrotovného, Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu před týdnem oznámil, že v Německu peníze na tento účel již došly. Tato zpráva ze sousední země nemohla nechat chladnými ani výrobce aut v České republice: i jim oživení zájmu německých zákazníků pomáhalo zvednout odbyt.

Takzvaná "ekologická prémie", jak se šrotovnému v Německu říká, tam po necelých osm měsíců své existence usilovně zvedala celkový odbyt osobních aut. V předešlých třech měsících se na německém trhu prodávalo téměř o třetinu více vozů, než ve stejných obdobích před rokem. Ruce si však mnuly nejenom například tamní Volkswagen nebo Opel, ale také automobilky v Česku.

"Společnost Hyundai je jednou z firem, které ze zavedení šrotovného v Německu i v dalších zemích poměrně masivně profitovaly. Je to proto, že máme ve výrobním programu taková auta, o která je zejména mezi lidmi, kteří jsou příjemci toho šrotovného, zájem. Jsou to auta, která mají nízkou spotřebu, poměrně nízkou cenu, zároveň vysokou hodnotu a vysokou kvalitu," potvrzuje profit Petr Vaněk, tiskový mluvčí nošovické továrny Hyundai Motor Manufacturing Czech.

Pokud si odmyslíme nezbytná závěrečná slova sebechvály, zůstává jádro, společné pro všechny výrobce aut v České republice. Německé šrotovné podpořilo prodej především menších automobilů, k nimž zákazníci stále více tendovali již několik let před krizí. Ta jen ještě prohloubila sklon kupovat menší, levnější a úspornější modely. Ty nabízí i kolínská továrna TPCA, která z několika společných komponentů vyrábí vozy značek Toyota, Peugeot a Citroën.

"Naše předpoklady ohledně ukončení šrotovného v Německu jsou takové, že dopad na výrobu TPCA ukončení toho šrotovného mít nebude. Je to z toho důvodu, že i před zavedením toho šrotovného jsme neměli snížení výroby a proto ani v letošním roce na druhou polovinu roku neočekáváme nějaké výkyvy ve výrobě a s tím spojené například snižování počtu zaměstnanců,"říká mluvčí TPCA Radek Kňava. A z čeho přesně odvozuje továrna svůj optimismus, když poptávka velkého německého trhu nyní podle všech předpokladů přece jen alespoň načas klesne?

"Je to dáno tím, že Německo je pro nás pouze jedním z trhů a ta poptávka bude pokryta jinými trhy v celé západní a jižní Evropě," tvrdí Kňava. Vzhledem k tomu, že továrna vyrábí pro tři značky, které si pak vedou již své samostatné politiky prodeje, nechce mluvčí hovořit o umisťování na konkrétních trzích, ale pokles výroby do konce roku rozhodně neočekává.

Podle výrobců se možná jen někde zkrátí čekací lhůty na objednané vozy, ale o odbyt se nebojí, a krize navíc dříve nebo později skončí, říká Petr Vaněk z nošovické Hyundai: "To šrotovné jsme stejně vnímali jako dočasný prostředek. Takový, pokud mi dovolíte nadsázku, most přes rozbouřené vody v tom nejturbulentnějším čase. Ale jsme si vědomi a pevně spoléháme na to, že o naše auta bude trvalý zájem, takže s tím šrotovným žádný pokles neočekáváme."

Optimismus ale tak úplně nesdílí analytici. Například podle hlavního ekonoma Patria Finance Davida Marka dopady ukončení německého šrotovného v příštích týdnech pocítí jak výrobci automobilů v Česku, tak následně také jejich dodavatelé: "Díky šrotovnému se mohla vyčerpat poptávka, která by se jinak realizovala v těchto měsících. A nejedná se pouze o výrobce automobilů, ale také o obor českých výrobců dílů pro automobilový průmysl, který je dnes zhruba stejně velký, jako montování automobilů samotných."

Nemusí však jít o velký propad, i David Marek věří v odeznívání krize. "Tudíž tak temné období, jako byl leden a únor, zřejmě české automobilky už nečeká. Prázdné sklady jsou určitě výhodou, protože minimálně bude muset dojít k naplnění těchto skladů u výrobců automobilů. Ukazuje se, že to vyprazdňování skladů bylo v prvním čtvrtletí opravdu velmi výrazné."

Nicméně na německém šrotovném vůbec nejvíce vydělal největší výrobce v Česku, mladoboleslavská Škoda Auto. Jeho modelu Fabia, tedy rovněž zástupce nižší střední třídy, se za první čtyři měsíce letošního roku prodalo téměř dvakrát více, než ve stejném období loni a stal se tak vítězem nastalé situace. Kola výroby se roztočila na maximum a díky šrotovnému se výrobní kapacity vedle běžného třísměnného provozu zčásti využívaly i o víkendových přesčasech. I případný útlum tak nebude v pravém slova smyslu propadem, ale spíše jenom návratem k normálu, tvrdí mluvčí mladoboleslavské automobilky Jaroslav Černý:

"Nepřipravujeme žádné krizové scénáře. Ale předpokládáme, že po ukončení šrotovného v Německu dojde ke snížení poptávky po modelu Fabia a tím vlastně se nám vrátí výroba tohoto modelu do normálu, což je 800 až 1000 vozů denně. Těch 1200 bylo maximální kapacitou, kterou jsme zavedli teďka v srpnu z důvodu zvýšené poptávky."

Podle šéfa odborů ve Škodě Auto Jaroslava Povšíka je firma na případný útlum připravena a ačkoliv na ni mohou doplatit stovky brigádníků, měla by mít jen relativně malý dopad na kmenové zaměstnance.

"My máme řízené procesy, kdy můžeme zachovat zaměstnanost, ale nemůžeme zachovat třeba tolik pracovních pozic. Zaměstnance přesuneme na jiné pozice a my vlastně snižujeme počet zaměstnanců fluktuací, skončí se agenturní zaměstnávání, máme smlouvy na dobu určitou, máme předčasné odchody do důchodu a jiné možnosti."

Optimismus podporuje také ředitel odboru ekonomických analýz ministerstva průmyslu a obchodu Jaroslav Omastek slovy, že výrazně vzrostl prodej vozů Škoda v Číně, která rovněž zavedla vládní podpory na stimulaci prodeje automobilů. V prvním pololetí tam vzrostl prodej škodovek téměř o polovinu. A tak i když si nikdo netroufá malovat budoucnost českých automobilek hned v těch nejrůžovějších barvách, všichni vesměs odmítají i ty černé scénáře.