Krach Tomi Tour dopadl na celý trh cestovního ruchu
Jsou to tři týdny, co jsme v naší ekonomické rubrice konstatovali, že ani v době krize si Češi dovolenou jen tak neodepřou, skoro tři čtvrtiny lidí však na ní chtějí letos ušetřit. Krach cestovní kanceláře Tomi Tour ale mezitím ukázal, že tlak na snižování cen má i svou odvrácenou tvář v podobě tisíců poškozených klientů a dopadu na celý trh cestovního ruchu.
"V tomto případě nedošlo jenom k poškození zákazníků, ať už se předčasně vraceli nebo vůbec neodjeli na jednotlivé zájezdy, ale došlo zde k velmi výraznému poškození celého českého cestovního ruchu a v neposlední řadě se v současné době velmi zhoršila imidž všech našich turistů, kteří jsou v zahraničí,"říká analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek.
Nejde ale jen o etickou rovinu a postup Tomi Tour vyšetřuje policie. Není divu: jde o největší krach české cestovní kanceláře za dvanáct let od pádu společnosti Travela, která s prodejem zájezdů do poslední chvíle postupovala stejně. A shodou okolností právě v těchto dnech soud uznal představitele Travely vinnými z podvodu. Přitom Beránek nepředjímá, že by ke krachu Tomi Tour měl vést zlý úmysl:"Příčin je několik. V první řadě na cestovní ruch velmi těžce v letošním roce dopadá pokles zájmu vůbec o cestování v celém světě. Jen pro ilustraci: v loňském roce podle údajů Českého statistického úřadu se u nás prodalo více jak dva a půl milionu zájezdů při meziročním nárůstu větším jak 13 procent. Na letošní rok měly cestovní kanceláře nasmlouváno více jak 2.650.000 zájezdů. Podle naší prognózy se prodají tak dva miliony. Tudíž na začátku letní sezony bylo nasmlouváno cestovními kancelářemi 650 tisíc zájezdů, které nebudou realizovány. Naprostá většina těchto zájezdů se podařila cestovním kancelářím vystornovat, ale i v současné době je určitý převis nabídky nad poptávkou."
Pád Tomi Tour podle Beránka v této situaci nepřišel náhle a pro znalce nebyl nečekaný: "Těch důvodů vnitřního úpadku je několik. Byly to příliš velké bonusy, děti zdarma a podobně, a potom se v mnoha případech tato cestovní kancelář v podstatě svým zákazníkům podbízela a pracovala s nedostatečnou marží, která by jaksi vytvářela takzvaný finanční polštář pro případné různé nezdary."
Podobně věc hodnotí i mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura: "Prostě si to špatně spočítali a přestalo jim fungovat cash flow. Zájezdy podle našeho názoru prodávali příliš levně, již dlouhou dobu jsme si všímali, že se prodává za podnákladové ceny. Zkraje jsme předpokládali, že se jedná o nějakou taktiku. Důkazem toho je, že například již letos na jaře začali prodávat zájezdy na zimu a již letos v létě začali prodávat zájezdy na příští léto. A těch indicií tady bylo již více."
Dodejme, že Tomio Okamura nemá s Tomi Tour vůbec nic společného, cestovka dokonce nebyla ani členem asociace, kterou zastupuje. Ta chce do příští sezony vytvořit veřejně přístupné objektivizované hodnocení důvěryhodnosti všech cestovních kanceláří v České republice. Protože varovné informace o jednotlivých případech cestovních kanceláří, které odborníci mají, nelze zveřejnit. Okamura hovoří o hrozbě žaloby, Beránek zase tvrdí, že by takové vyjádření mohlo libovolnou cestovku předem pohřbít.
A jak si podle Jaromíra Beránka ze společnosti Mag Consulting mají poradit sami klienti?
"Vybrat dobrou cestovní kancelář je velmi obtížné pro odborníky, načež pro širokou veřejnost. Já bych v každém případě doporučoval podívat se, jak dlouho cestovní kancelář je na trhu, případně se podívat do obchodního rejstříku, kde jsou výsledovky celé řady cestovních kanceláří, zda cestovní kancelář v posledních letech hospodaří se ziskem nebo se ztrátou, a potom zda se angažuje v některé z asociací, která do určité míry dohlíží."
Mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Jan Mišurec dodává: "Základní informace, kterou by měli spotřebitelé obdržet, je především to, zdali je cestovní kancelář pojištěna proti případnému úpadku, u jaké pojišťovny je pojištěna, a kontakty na tuto pojišťovnu, aby v případě nouze mohl spotřebitel uplatnit svá práva."
Tomio Okamura zase doporučuje používat zdravý rozum: "Doporučuji nehledět jenom na nejnižší cenu zájezdu. V poslední době lidé šílí po nejlevnější ceně, ale vidíte, že ten, kdo prodává nejlevněji, byť je velkou cestovní kanceláří, tak může mít skutečně něco v nepořádku. Proto doporučuji, abyste si vždycky u stejné destinace srovnali ceny dvou až tří cestovních kanceláří a byť si klidně koupíte tu nejlevnější, tak alespoň se nad tím trošičku zamyslete."
Paradoxním důsledkem krachu Tomi Tour totiž může být to, že se na trhu objeví tisíce klientů, kteří si u ní plánovali koupit zájezd na poslední chvíli a nyní budou hledat jinde, čímž rostoucí zájem o služby ostatních cestovních kanceláří povede ke zdražení jejich last minute zájezdů.