Marabu poletí sám

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Česká věda opět dokázala, že v některých oborech dosahuje světové úrovně. Vědci z Vysokého učení technického v Brně (VUT) dokončují prototyp bezpilotního letounu Marabu.

Foto: ČTK
Letadlo je výjimečné tím, že vzniká od prvotní myšlenky až k prototypu v univerzitním prostředí. Nové je také konstrukční řešení. Projekt je propojen s vývojovými programy v soukromém sektoru, podílí se na něm několik českých firem. Vedoucí Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT Antonín Píštěk nám prozradil, co ho na tomto projektu nejvíce bavilo:

Foto: ČTK
"Především to, že to je první letoun, protože Letecký ústav dělal i na jiných projektech, které se nakonec realizovaly v jiných podnicích, na kterém pracovali studenti. Řekl bych dokonce tak, že jsou doslova zapojeni v týmech, které jsou typické spíše pro podnik než pro školu. A to mě opravdu baví, protože je to trochu takový návrat k mé bývalé profesi hlavního konstruktéra ve velké fabrice."

Celkové náklady na první fázi projektu činí 15 milionů korun. Hlavní část získala škola z grantu od ministerstva průmyslu a obchodu. Profesora Pištěka jsme se také zeptali, k čemu by měl letoun Marabu hlavně sloužit:

Foto: ČTK
"Bezpilotní prostředky pro vojenské použití jsou už stará věc a jsou velmi úspěšné, ale v civilním sektoru se pořád nějak otálí. Je tam několik důvodů, jednak technických a pak také právních, protože stále nejsou dořešeny všechny aspekty létání letounů bez pilota. My jsme zvolili takovou netradiční cestu, že vlastně celé ověření bude bezpilotní, ale zodpovědnost tam bude mít ještě po nějakou dobu pilot. Možností využití je opravdu několik. Například sledování dopravní situace, sledování dálničního pohybu, kde je to proti vrtulníku velmi laciný provoz, pak kontroly elektrického vedení, plynového vedení, sledování požárů i některé hraniční kontroly."

Foto: ČTK
Brněnský prototyp má kompozitový trup, kovová křídla a vodorovné ocasní plochy.V přídi stroje musí být dost místa pro přístroje. Experimentální letoun také potřebuje dvoumístnou kabinu. Ve fázi bezpečného zalétávání totiž na palubě budou pilot a inženýr. Teprve později prý dají technici do letounu přístroje umožňující bezpilotní řízení. Název Marabu letadlo získalo kvůli výraznému tvaru přední části, díky níž prý připomíná afrického čápa. Profesor Antonín Pištěk k tomu dodává:

"První letoun se jmenoval sova, což je akademický symbol, a Marabu je také někdy zobrazován jako hloubavý, někdy mu dávají dokonce takovou tu akademickou čepičku."

Prototyp bezpilotního letounu Marabu ještě není hotov, ale, jak říká profesor Pištěk, jdou do finální fáze:

"Teď je to jenom taková mezietapa, ten letoun není ještě hotový. První let bude někdy na přelomu září a října, a tam potom, když to dobře dopadne, bych byl velice rád, když nám budete blahopřát."