90 let od prvního letu bombardéru Letov Š-328

Letov Š-328, 2. díl, Jiří Vraný

Letov Š-328 byl v předválečném Československu nejrozšířenějším  jednomotorovým bombardovacím a pozorovacím letounem.

Letov Š-328 (Š v názvu bylo podle leteckého konstruktéra Šmolíka) byl původně určený pro finské letectvo, nakonec jej však zařadila do své výzbroje československá armáda. Technicky nešlo o nijak výjimečný stroj. Podle vojenských expertů by československé letectvo v případě bojů s hitlerovským Německem nemělo šanci. Československému leteckému průmyslu v oboru lehkých bombardérů ve třicátých letech ujel vlak. Jak se v dalších letech opakovaně ukázalo, koncepčně zastaralý dvouplošník se stával snadnou kořistí nepřátelských stíhaček i protiletecké pozemní palby.

Jistota z oceli a plátna

Letov Š-328,  Jiří Vraný | Foto: Jakab

Pozemní obsluha i letci si však Š.328 pochvalovali. Letadla byla spolehlivá a plnila očekávání pilotů i pozorovatelů nejen ve službě na hlavních základnách, ale i při nácviku operací z polních letišť. Celkovová konstrukce kostry křídel a trupu netrpěla vlivy počasí, hlavně deštěm. Velmi přehledný obraz dovedností letounu rozebírá Jiří Vraný v dvoudílné publikaci věnované Letovu Š-328.

Letadla se vyráběla až do roku 1939. Celkem továrna Letov vyrobila 445 kusů, přestože již od roku 1937 se jednalo o letadlo zaostávající za požadavky doby. Na druhou stranu bylo schopné při vhodném způsobu nasazení plnit bombardovací i průzkumné úkoly ještě mnohem později, jak se potvrdilo v boji proti nacistům při Slovenském národním povstání. Slovenské letectvo ho už předtím  nasadilo v letech 1939 - 1943 při bojích s Maďarskem, Polskem i při svém nasazení na východní frontě.

Hlavní výhodou letadla byl poměrně tichý chod motoru. V letu při nízké oblačnosti nebo nízko nad terénem se tak dokázalo překvapivě objevit nad cílem a svrhnout 300 kilogramů bomb dříve, než pozemní jednotky zahájily protiletadlovou palbu.

klíčová slova:
spustit audio

Související