Poslední let z Paříže a stoletá historie ČSA končí. Tradiční OK nahradí QS

Boeing 737-500 prolétá kolem hradu Karlštejn, 1992

Za sebou mají 101 let a před sebou poslední dny existence. České aerolinie patřící mezi pět nejstarších leteckých dopravců světa jako samostatná letecká společnost za pár dnů končí. Stanou se pouze značkou v portfoliu skupiny Smartwings. Z oblohy tak zmizí i poslední lety značené kódem OK.

Tečkou za více než stoletou historií ČSA bude poslední let OK767 z Paříže, který přistane v sobotu 26. října večer na pražském letišti. Ve stejný den společnost opustí alianci Skyteam, která sdružuje více než dvacet dopravců - mimo jiné Air France, americkou Deltu nebo korejské Korean Air.

Letouny Boeing 737-500 | Foto: Archiv ČSA

Bude to zároveň poslední let označený historickým identifikačním kódem OK. Od zimního letového řádu budou jak jejich, tak lety sesterských Smartwings, operovány pod kódem QS. Smartwings chystané změny oznámily už letos v květnu. Přesun veškeré obchodní letecké přepravy pod tuto společnost zdůvodnila skupina snahou o zefektivnění provozu.

„Je potřeba neustále optimalizovat náklady na provoz společností v rámci skupiny, zjednodušovat procesy a diverzifikovat rizika. Jedná se o kroky, které budou mít na provoz skupiny pozitivní dopad. Pro naše klienty zároveň nabídneme konzistentní, přehlednou a srozumitelnou nabídku produktů a služeb na všech letech,“ uvedl tehdy předseda představenstva společnosti Smartwings Jiří Jurán.

Podle Jana Sůry, odborníka na leteckou dopravu a zakladatele a redaktora portálu Zdopravy.cz, přijde Česká republika o značku, která mohla být považována za rodinné stříbro Česka, ale která byla už dlouhodobě v problémech.

Jan Sůra | Foto: Jan Jaskmanický,  Český rozhlas

Přes 10 let totiž upadá a má minimum cestujících. Takže pro laickou veřejnost asi nenastane žádná změna, protože v tuto chvíli provozují ČSA jedinou linku z Prahy do Paříže a na trhu ji nahradili jiní dopravci,“ říká Sůra.

Řada lidí přesto na státního dopravce vzpomíná s nostalgií. „Myslím si, že ta značka už nemá takový sentiment pro protestující, protože i letecká doprava se výrazně změnila. Doby největší slávy ČSA byly v časech, kdy létání bylo něco exkluzivního a lidé nelétali tak často. Teď se díky nástupu nízkonákladových společností stala z létání naprosto běžná doprava, která často je nejlevnějším způsobem, jak se pohybovat po Evropě. A lidé neřeší nějaký sentiment, jestli letí ČSA četa nebo jinou společností, ale to, jestli jim vyhovuje letový řád a cena,“ naznačuje Sůra.

Barvy ČSA z některých letadel ale nezmizí. Dva letouny Airbusy A320 budou i nadále létat v barvách ČSA. A stejné to má být i čtyř nových strojů Airbus A220-300, z nichž první dva mají být dodány koncem letošního roku a další dva v první polovině roku 2025.

Z historie

Příběh Českých aerolinii se začal psát před 101 lety. Jejich první symbolický let se konal v den oslav 5. výročí vzniku samostatného Československa, 28. října 1923. Letoun Aero A-14 - první dopravní letadlo vyrobené v Československu - tehdy jen obletěl letiště. Druhý den 29. října se již uskutečnil první dálkový let z Prahy do Bratislavy. Na palubě byl pouze šéfpilot Karel Brabenec a jeden cestující redaktor Lidových novin Václav König. Trasu dlouhou 320 kilometrů zvládnul dvouplošník za 3 hodiny.

První let  ČSA: 29. října 1923,  dvouplošník Aero A-14 Brandenburg  (L-BARC) pilotovaný Karlem Brabencem,  trasa Praha - Bratislava | Foto: Vojenský historický ústav

Dalších sedm let létaly ČSA na vnitrostátních trasách, na přelomu dvacátých a třicátých let začaly ale otevírat i linky do zahraničí. Úplně první se letoun ČSA vydal 1. července 1930 na cestu z Prahy do tehdy jugoslávského Záhřebu.

Koncem třicátých let měla Praha prostřednictvím Československých státních aerolinií spojení se stovkou měst. V 70. letech začaly létat pravidelné linky i do exotických zemí a přibyly také dálkové lety do Montrealu, New Yorku nebo Havany.

ATR72,  1992 | Foto: Archiv ČSA

Po revoluci vyměnily ČSA sovětské letouny za Boeingy a Airbusy a v 90. letech přišly také první neúspěšné pokusy o privatizaci. Aerolinky se změnily na akciovou společnost. Série manažerských chyb tehdejšího vedení společnosti ale směřovala k obrovským ztrátám, které se kompenzovaly rozprodejem majetku ČSA. Pak přišla ekonomická krize, výrazný vzestup nízkonákladových aerolinek či pandemie Covid-19.

Postupně se začala zmenšovat flotila letadel i počet linek. Nepomohl ani vstup Korejců, kteří v roce 2013 získali majoritní podíl ve společnosti. V únoru 2018 je nahradil nový majitel – ČSA se staly součástí společnosti Smartwings (tehdy Travel Service), která získala téměř 98procentní podíl.

Nyní se ale role obrátily. Podle informací v obchodním rejstříku jsou od 1. října České aerolinie jediným akcionářem Smartwings.

Autoři: Katarína Brezovská , Daniel Ordóñez | Zdroj: ČSA
klíčové slovo:
spustit audio