Nové QSL karty Radia Praha pro rok 2009
Před námi je Nový rok a k němu se váže i nabídka nových QSL karet Radia Praha. Jaké jsou a jak je můžete získat?
Parní lokomotiva 434.110, dodaná Československým státním drahám v roce 1920, byla zase první lokomotivou vyrobenou ve Škodových závodech v Plzni.
Pára však vládla ještě dlouho poté, což dokazuje naše třetí QSL karta s parní lokomotivou 534.0301 určenou zejména pro nákladní dopravu. V roce 1945 ji v Plzni vyrobili jako vůbec první poválečnou lokomotivu v obnovené republice.
Z meziválečného období zase pochází rychlíková lokomotiva s typovým označením 387.043. Již v roce 1937 nabízela rychlost 110 km/h a na hlavních tratích Československa sloužila dlouhá léta.
Poslední, pátá lokomotiva z našich QSL karet byla o 20 km/h pomalejší, přestože byla téměř o dvě desítky let mladší. Symbolizuje konec parní éry na kolejích, je z roku 1956, plzeňské závody již nesly jméno Vladimíra Iljiče Lenina a vyrobily pro osobní dopravu na vedlejších tratích pouhé dva kusy s typovým znakem 464.202. Zbývají nám však ještě tři karty a na nich najdeme například parní motoráček M 124.001, který v roce 1903 postavila Ringhofferova vagonka v Praze na Smíchově. Podle výrobce kotle nesl vůz přezdívku Komarek a v roce 2006 byl po náročné opravě opět zprovozněn.Ze stejné firmy je také salonní vůz rakouského následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este z roku 1909. I po vzniku republiky vůz sloužil pro cesty vládních činitelů, především premiéra, a z provozu byl vyřazen až v roce 1969, kdy se ocitl v Národním technickém muzeu.
Poslední, osmá QSL karta Radia Praha pro rok 2009 vyobrazuje automobilovou drezínu DM 4-47.044, kterou firma Tatra vyrobila v roce 1947. Až do konce 70. let sloužila ke služebním jízdám na železnici a na železničním podvozku nesla vůz ve tvaru solidního auta.
Všechny tyto QSL karty můžete do svých sbírek zařadit, když nám pošlete poslechovou zprávu na známou adresu Radio Praha, Vinohradská 12, 120 99 Praha 2, Česká republika, anebo do e-mailové schránky [email protected].