Ježíšek je zatlačován komerčním červeným tlouštíkem
Čeští studenti bojují za záchranu tradiční vánoční postavy Ježíška. Ten je podle nich zatlačován americkým importem, zvaným Santa Claus. Pod jejich výzvu na internetu se zatím podepsalo více než dvacet tisíc lidí, což je na české poměry dosti vysoké číslo. V pátek vyzvali aktivisté před úřadem vlády také politiky, aby přišli Ježíškovi na pomoc. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.
Petici za záchranu Ježíška přijal od aktivistů ministr Cyril Svoboda, který jejich argumenty podpořil. Podle Svobody je podobný import ze zahraničí otřesný. Vánoce jsou křesťanský svátek, slavíme narození Kristovo, to znamená Ježíška, neslavíme narození ani Santa Clause, ani dědy Mráze. Oni se totiž nenarodili, poznamenal ministr. Aktivisté měli v pátek v rukou ještě jeden pádný argument. U nás máme svatého Mikuláše neboli Santa Clause. Jenže ten nosí tradičně dárky v noci z 5. na 6. prosince. Bylo by divné, kdyby se tady, krátce po sobě, dvakrát objevovala stejná postava. Řada lidí je ale k akcím typu Zachraňte Ježíška skeptická. Patří k nim i ředitel Občanského institutu Roman Joch.
„Halloween i Valentín jsou nám upřímně protivní, ale obávám se, že to, co lidé slaví, si budou rozhodovat samotní lidé. Je hezké, když máme kampaň, abychom pili naši dobrou moravskou slivovici, ale bohužel naši lidé někdy dávají přednost whisky nebo vodce.“
Roman Joch také připomíná, že tradice, uříznuté od svých kořenů, nakonec zaniknou.„Chceme-li skutečně zachránit Ježíška, je k tomu jediná cesta, je to rekristianizace české společnosti. Je to misijní úsilí, které já bohužel postrádám na straně našich biskupů. Jinak si ale myslet, že zachráníme Ježíška pouze proto, že je to hezká tradice, to je iluzorní. Nechápou-li lidé smysl Vánoc, jaký byl původní, to znamená náboženský, tak tradice nakonec zemře.“
Přesto na tom Česko není podle Romana Jocha v něčem až špatně. Dokonce jsme na tom lépe než třeba Spojené státy, kde se ke křesťanství hlásí procentuálně daleko více lidí.
„Například my na veřejných prostranstvích, na náměstích stále můžeme mít vystavené jesličky, Betlém, pannu Marii, svatého Josefa atd. V některých zemích, například v Americe, z důvodů přepjaté politické korektnosti prostě náboženské symboly na veřejných prostorách není možné vystavovat. Snad proto, aby se ostatní náboženství neurazila. Jakkoliv tedy může lkát nad tím, že náš Ježíšek ztrácí primát, stále je o u nás lepší, než v jiných částech světa.“