Stát se dohodl s majitelkou na výměně pozemků pod dálnicí do Hradce Králové
Dálnice D11 z Prahy do východních Čech bude po letech odkladů dovedena až do Hradce Králové. Její výstavbu dosud blokovalo zhruba deset hektarů pozemků v předměstí Hradce, které jejich majitelka odmítala prodat nebo vyměnit za jiné polnosti. Vláda ve středu souhlasila s tím, že stát místo sporných deseti hektarů pod budoucí dálnicí dá Ludmile Havránkové výměnou 253 hektarů zemědělské půdy v okolí krajského města, na kterých farmářka bude moci hospodařit.
"Já chci zdůraznit, že se jedná o mimořádné řešení, že je to řešení, které je vynuceno velkým časovým skluzem dostavby dálnice D11 do Hradce Králové. Za tento skluz rozhodně nenese odpovědnost jenom naše vláda, protože ta jednání se táhnou po mnoho let."
Souhlas vlády s dohodou o sporných pozemcích uvítal stínový ministr průmyslu za sociální demokracii Milan Urban. Podle něj k ní ale mělo dojít už dávno:
"Dálnice D11 je nesmírně důležitou tepnou, mimo jiné i proto, že ulehčí dálnici D1. Já jsem rád, že došlo k té dohodě, ale je to přece jenom trochu pozdě."
Rozhodnutí vlády má své kritiky i v kabinetu. Podle vicepremiéra a ministra pro místní rozvoj Jiřího Čunka může vést i další majitele ke spekulacím s pozemky, na kterých má stát velký zájem. Příště by podle něj měla vláda více zvážit možnost vyvlastnění.
"To vypořádání nemůže být tak, že se jeden domůže svých práv naprosto nadstandardně. Podle mne to zakládá naprostou demoralizaci našeho prostředí, protože pak ti slušní dostanou málo a neslušní moc, anebo ti, kteří, se nederou o svá práva tolik, jako ti druzí."
Majitelka Ludmila Havránková dosud každou dohodu odmítala. Odmítla i návrh vlády z letošního června, že za svůj desetihektarový pozemek dostane stejnou výměru a finanční kompenzaci 48 milionů korun. Trvala na tom, že chce jiné pozemky, na kterých by mohla hospodařit. S nynější výměnou, díky níž získá pětadvacetinásobek původní výměry, souhlasí. Její právní zástupce Pavel Černohous je opatrnější:
"Nemohu ještě ten souhlas hodnotit, jestli se dá označit za úspěšný konec jednání nebo ne."
Pokud k výměně dojde do konce letošního roku, mohla by dálnice D11 vést až do Hradce Králové v roce 2010. Dálnice se staví od r. 1978, z plánované délky 154 kilometrů je jich v provozu zatím 84. V budoucnu by měla spojit východ Čech s Polskem.