Poroty v Karlových Varech rozdaly filmové ceny
Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech, který se prestiží řadí k nejvýznamnějším západním filmovým událostem, skončil v sobotu předáním cen. Oba české snímky v hlavní soutěži nebyly bez úspěchu, hlavní cena ale připadla dánskému filmu Ukrutně šťastni.
"Vypráví o policistovi, který je pro nějaký prohřešek poslán tady do té vesnice, vlastně do vyhnanství, ale samozřejmě je tam ve službě. Seznamuje se tam s místními lidmi a zjišťuje, že jsou velmi specifičtí, celá atmosféra tam je velmi zajímavá a dochází tam až k hororovým odhalením."
Hlavní cenu za režii si odvezl Alexej Učitěl, režisér rusko-bulharského snímku Zajatec, který se odehrává za čečenské války. Nadčasový námět ukazuje, že pod tlakem mimořádných situací se v lidech probouzejí ty nejhorší atavismy.
Českou republiku v soutěžní kolekci 14 filmů zastupovaly dva české: Děti noci Michaely Pavlátové a Karamazovi režiséra a scénáristy Petra Zelenky. Karamazovi získali cenu mezinárodních novinářů a hlavní herečtí představitelé z Dětí noci Martha Issová a Jiří Mádl si odnesli ceny za mužský a ženský herecký výkon. Film vypráví o obyčejné dívce Ofce, která se utápí v citových zmatcích a těžko hledá cíl života. Její jedinou oporou je odmítaný nápadník Ubr. Hlavní postavu filmu svěřila režisérka Martě Issové:
"Tvář Marty je hodně tvárná, ale v nevelkých nuancích. V jejích očích se toho hodně odehrává a pohled na ni je pořád zajímavý."Kromě hlavní soutěže se vybíraly vítězné snímky také v sekci dokumentárních filmů. Český zástupce, film René Heleny Třeštíkové neuspěl, hlavní cenu získal mladý maďarský filmař Gyula Nemes, který točí o proměnách Budapešti. Zajímavostí soutěže byl film Bye Bye Shanghai česko-argentinské dokumentaristky Jany Bokové, která se rozhodla na čtyřech příbězích zachytit něco z fenoménu českého exilu.
Karlovarský festival našel v průběhu 90. let svou podobu a ta se příliš nemění. Kromě filmových hvězd a profesionálů ho navštěvují tradičně i mladí milovníci filmového umění, zastihl jsem zde letos ale i pamětníka.
"Já jsem tady byl poprvé v roce - teď se zděsíte - 1958. To je trošku dávno. Ty podmínky se velice změnily. Tady byla jedna kavárna, možná tři. V těch filmech předstíral režim, že je všechno v pořádku, což samozřejmě nebylo, ty budovy se rozpadaly, teprve později tu vybudovali tyhle hrůznosti..."
řekl architekt Jan Kaplický.
Výkonným ředitelem akce je Kryštof Mucha. Ten tvrdí, že festival se vypracoval k nejprestižnějším akcím svého druhu v západním světě.
"Já jsem mluvil s lidmi z Variety a bavili jsme se o tom, jestli existuje nějaký žebříček festivalů. Mluví se o tom, že těch prvních pět je úplně jasných, to je Cannes, Berlín, Benátky, Sundance a Toronto, a oni říkali, že Vary mají našlápnuto, aby byly číslo šest. A být číslo šest je skvělé, musím říct."