Jubilejní výstava
Nedávno uplynulo 115 let od zahájení jubilejní zemské výstavy v roce 1891. Po stopách události, která představuje kulturní i politický milník v české historii, se vydal Otakar Vraný.
Jako výstavní prostor přicházelo v úvahu čerstvě dokončené Rudolfinum, ale nakonec padla volba na Královskou oboru. S myšlenkou uspořádat výstavu v oboře přišel sochař Václav Vítězslav Chytrý, který měl ateliér v ulici Nad Královskou oborou, a tento návrh výstavní výbor schválil.
Na tomto místě je zapotřebí dodat, že výstavní výbor byl složen z Čechů i Němců a že Němci pro spory s Čechy výbor brzy opustili. Ve výboru vedle příslušníků české šlechty zasedli například František Křižík nebo vydavatel Jan Otto. Jak říká Magdalena Pokorná z Ústavu českých dějin Filozofické fakulty UK, výstava se stala symbolem úspěchu českého státu: "Jubilejní výstava, to byl obrovský projev sebevědomí emancipujícího se národa. Stala se tak symbolem dosaženého úspěchu. Symbolické také bylo, že v den, kdy se otevírala výstava, byla za účasti nejvyšších zemských představitelů i reprezentantů císařského domu otevírána nová budova Národního muzea na Václavském náměstí. V tentýž den zahajovala činnost Česká akademie věd a umění - právě v budově Národního muzea, pod jehož střechou pak desetiletí sídlila. Akademie vznikla díky daru a angažmá Josefa Hlávky. 15. květen 1891 byl velkým svátkem českého národa a Praha měla proč slavit."
Areál výstaviště, který navrhl architekt František Thomayer, zabral téměř pětinu Stromovky. Stavbu provázely některé obtíže. Nejprve zatopila prostor výstaviště rozvodněná Vltava a krátce před otevřením začali stávkovat tesaři. Navzdory tomu však byla 15. května 1891 Jubilejní zemská výstava slavnostně zahájena Dvořákovými fanfárami a dlouhými oslavnými projevy."Na výstavě největší plochu zaujali živnostníci. Velký průmysl obsadil hlavně strojovnu a některé přilehlé výstavní kouty. Na výstavě byla zastoupena všechna tehdejší průmyslová odvětví kromě výroby automobilů a obráběcích strojů.Vystavovaly se především parní stroje, cukrovarnické stroje, lihovarnické stroje, pivovarnické stroje, Ringhoferova továrna ze Smíchova vystavovala vagony. Na výstavišti byly poprvé všechny tyto stroje k vidění pohromadě."
Jedním z nejrozvinutějších průmyslových odvětví, představených na jubilejní výstavě, bylo cukrovarnictví. Podle Milana Hlavačky šlo o typicky český průmysl, využívající řadu domácích technologií a vynálezů. "Tam byl jen český kapitál, z Čech se cukr exportoval. Druhou novinkou byl elektrotechnický průmysl. Výstava byla řadou elektrotechnických novinek vybavena. Na tom měl největší zásluhu František Křižík, který osvětloval celou výstavu a také zajišťoval dopravu. Instaloval v Praze první tramvaj, která jezdila z Letné na výstaviště. Nejvíc ale návštěvníci čekali na okamžik, až se v 11 hodin spustí Křižíkova světelná fontána, v níž tryskající vodu doprovázelo barevné osvětlení."
Celá výstava byla ve znamení moderních technologií. Vedle již zmíněné elektrické dráhy byla od Vltavy na Letenský vrch postavena lanovka. Na Petříně byla souběžně s výstavou smontována železná rozhledna, která byla volnou kopií slavné Eiffelovky. Pro návštěvníky výstavy se otevřely nejrůznější atrakce včetně vzduchoplavecké arény, kde bylo možné absolvovat krátký let v upoutaném baloně.S těmito moderními vymoženostmi kontrastoval historizující styl některých staveb, které projektoval hlavní architekt výstavy Antonín Wiehl. Z jeho dílny pocházela i monumentální vstupní brána výstaviště, která byla v roce 1952 z bezpečnostních důvodů stržena.
O výtvarnou stránku Jubilejní výstavy se postarali umělci generace Národního divadla v čele s Vojtěchem Hynaisem. Obrovskou pozornost vzbudil skanzen České chalupy, který byl modelován jako ukázka české lidové architektury. České chalupy se staly základem další - národopisné - výstavy.
S Jubilejní výstavou zavanul do provinční Prahy mezinárodní duch. Zvláštním vlakem z Vídně se přijel podívat dokonce sám císař František Josef I. Jubilejní výstava trvala plných pět měsíců a navštívilo ji téměř dva a půl milionu návštěvníků. O zhodnocení významu jubilejní výstavy pro další vývoj českého státu jsme na závěr požádali opět historika Milana Hlavačku: "Především šlo akci, kterou uspořádali Češi bez účasti Němců a jejich mentorování. Uvědomili si tím svoji vlastní sílu. První důsledek tedy zněl - bez Němců se obejdeme. Druhý důsledek byl v tom, že této akce se hojně zúčastnila Morava. Ne tím, že by vystavovala - šlo o českou zemskou výstavu - ale tím, že výstavu navštívila. A třetí efekt byl v tom, že v této době se láme česká politika a že z české politické scény v tomto roce - 1891 - mizí staročeši a na jejich místo přicházejí mladočeši. Paradoxem je, že ačkoliv výstavu organizovali staročeské špičky, politicky z ní profitovali mladočeši."