Jaké jsou televizní debaty lídrů dvou nejsilnějších stran?
V posledních dnech před volbami do Poslanecké sněmovny jsou na českých televizních obrazovkách k vidění duely lídrů nejsilnějších stran - Jiřího Paroubka a Mirka Topolánka. Například v neděli po obědě si diváci České televize mohli takový duel užívat plné dvě hodiny. Jaký byl styl debaty? A koho mohou lídři na poslední chvíli přesvědčit? O to se zajímala Martina Lustigová.
Česká televize zvolila pro českého diváka nový styl debaty - lídři nemuseli celou dobu sedět, ale například při prezentaci svého programu stáli. V sále navíc byli příznivci obou stran, kteří své politiky povzbuzovali. Politolog Lubomír Kopeček v tom vidí amerikanizaci voleb a kampaně, což se podle něj v západní Evropě objevuje už delší dobu: "Já bych řekl, že je to celkem přirozený trend, kdy se trochu kopíruje i formát toho pořadu - to jest, že kandidáti stojí, dostávají jasně vymezené otázky a moderátor má celkem jasná pravidla toho, jaká témata se budou diskutovat a o čem se ten pořad bude vést. Takže v tomhle směru si myslím, že zrovna duel Václava Moravce je takovou hezkou ukázkou amerikanizace české kampaně."
Komu jsou debaty, které se vysílají v posledním týdnu před volbami, určeny? Proč jsou závěrečné debaty důležité? "Tito dva kandidáti jsou prezentováni jako kandidáti na post premiéra a řada nerozhodnutých voličů, kteří třeba váhají, zda tu velkou stranu volit či nevolit, tak může být ovlivněna právě tím, jakým způsobem její kandidát na premiéra vystupoval. Já se domnívám, že počet voličů, který by se rozhodoval mezi ODS a ČSSD, je velmi malý. Tyto debaty jsou spíše určeny voličům, kteří se rozhodují, zda volit ODS nebo jinou stranu, popřípadě zda volit ČSSD nebo jinou stranu, anebo nevolit," soudí Tomáš Lebeda.A nejde v závěrečných debatách spíš o image politiků než o prezentaci programu? "Jistěže jde. Programové a ideologické cíle jsou stranami prezentovány dlouhodobě, byly poměrně jasně artikulovány i v předvolební kampani, která letos byla poměrně věcná, byť tvrdá. A tyto volební debaty jsou skutečně debatami více na efekt a může v nich rozhodovat ani ne tak program kandidátů, jako spíše způsob, jakým se vyjadřují, a to, jakým způsobem dokáží tu debatu zvládnout," říká Tomáš Lebeda. A Lubomír Kopeček doplňuje: "Obecně v závěru kampaně programy trochu ustupují do pozadí a do popředí se spíše dostává apel na emoce, apel na symboly, dále to jsou takové ty mobilizační výzvy, aby si voliči vybrali tu stranu, kterou daný politik reprezentuje. A programy logicky trochu ustupují." Lubomír Kopeček ale zároveň pochválil nedělní Otázky Václava Moravce s tím, že na rozdíl od jiných debat dokázaly nastolit věcná programová témata: "Programová stránka věci se tam objevila výrazně více a přece jenom bylo čitelnější, co strany vlastně chtějí."