Zuskův a Kiliánův balet Mozart? Mozart!
Rok 2006 je rokem oslav hudebního génia Wolfganga Amadea Mozarta, od jeho narození uplyne 250 let. Balet Národního divadla v Praze vzdává skladateli hold baletní večerem Mozart? Mozart! který se skládá ze dvou choreografií. Jednu z nich vytvořil Jiří Kilián a douhou Petr Zuska, který dostává slovo v příspěvku Viléma Faltýnka.
První část večera patří světově proslulému choreografovi Jiřímu Kyliánovi, který působí v Nizozemsku. Národní divadlo uvedlo v minulých letech jeho slavné choreografie Návrat do neznámé země, Polní mše, Dítě a kouzla, Sinfonietta a Stamping Ground. Jeho Petite Mort se opírá o Mozartovy klavírní koncerty č. 12 a 13. V druhé části představuje umělecký šéf baletu ND Petr Zuska choreografii podle Mozartova Requiem. Nedokončenou skladbu dopsal současný švýcarský skladatel Richard Rentsch.
"Ta práce vůbec nebyla jednoduchá, musím přiznat, že byla jedna z nejtěžších. Nechal jsem to v abstraktním duchu, aby si tam každý mohl najít svoje věci, ale samozřejmě jsem se tomu snažil vtisknout i určitou ideu. Má trochu něco společného s Mozartovým životem, trochu s duchovnem v rámci Svaté Trojice - Otec, Syn a Duch svatý - a trochu má něco společného s trojjediností Mozarta. Když vezmeme, že se jmenoval Wolfgang Amadeus Mozart, tak to jsou tři jména a také jsou to tři hlavní postavy."
"V těch Mozartových částech se držím přesně struktury hudby, to znamená, že tam mám osm sólistů, čtyři páry a každý představuje jeden sólový hlas - alt, tenor, bas a soprán. pak tam mám osm párů sboru, kteří prezentují sbor. V Mozartově části toto schéma víceméně dodržuji a v Rentschově části to lámu a jdu proti hudbě."
"Ne všechny části Mozartovy se choreografovaly stejně, některé šly velmi lehce, s některými jsem se dlouho potýkal. Například druhá věta Kyrie je nesmírně těžká, málokdo pozná, kdy začíná a kdy končí fráze, protože je to fuga, kde se neustále napojují další a další hlasy, takže pro mne i pro tanečníky jenom se v té hudbě vyznat, byl velmi těžký oříšek, a natož dodržet tu velmi náročnou choreografii kánonu, kterou jsem pro sbor vytvořil. Nedokážu den po premiéře posoudit, jestli ta věc je dobrá nebo špatná, ale vím, že celý soubor udělal obrovský kus práce a že pár klenotů, nevím kolik, v té hodinové choreografii rozhodně je."
Tak mluví o inscenaci Mozart? Mozart! umělecký šéf baletu Národního divadla Petr Zuska. Během následujících dní vyšla jediná recenze v Hospodářských novinách a v ní se tvrdí, že "Mozartovský balet se zdařil jen napůl." Zatímco o Kiliánově Petite mort soudí, že je to delikátní malá meditace o životě a smrti se sexuálními podtexty, pro Requiem se prý nepodařilo najít adekvátní dramaturgický záměr ani potřebnou dramatickou gradaci.